ny-workshop-brand-design

Nyt om grafisk design og digitale medier

3 begrænsninger med Interaktive PDF'er

interaktiv-publikation.png
PDF som interaktivt og digitalt indhold skal bruges med omtanke. Det har mange gode facetter, som f.eks. at lægge sit produktkatalog ud, så brugere kan downloade det.

Men det vigtigste indhold der er i PDF-filen skal også være tilgængeligt direkte på websiden for at kunne fungere og for at kunne optimere på virksomhedens digitale indsatser.

Nedenfor ser du de 3 vigtigste begrænsninger, som PDF'er har som digitalt indhold.

  1. Mindre viden om brugernes adfærd
    Når du producerer digitalt, er det meget vigtigt, at du kan måle på, om dit indhold bliver læst, og om der bliver klikket på links. Hvis du leverer dit indhold i en interaktiv PDF, så kan du ikke måle på, hvilke links i PDF'en brugerne klikker på. Du får altså mindre viden om brugernes adfærd, hvis du leverer for meget indhold som PDF filer.
  2. Sværere at tilpasse indholdet til alle skærmstørrelser og enheder
    En interaktiv PDF fungerer temmelig dårlig på en mobiltelefon. Hele designet er bygget til print og selvom PDF-filen tilpasser sig størrelser på tablets og smartphones, så er hele DNA'et og opbygningen gearet til trykt indhold. F.eks. gør 2 spaltede artikler det meget vanskeligt at læse og navigere i, hvis man skal læse indholdet online.
  3. Begrænsede muligheder for udvidet interaktivitet
    Vil du have succes online, så skal du give dine brugere mulighed for at interagere med dit indhold. Det kan være en lille quiz. Det kan være, at du tilbyder dem en gratis e-bog imod, at de skriver sig på din mailingliste. Interaktionen i en PDF er ikke god til den slags. I den moderne digitale strategi er PDF indhold lidt forældet. Det kan fungere fint til dokumentation eller som download af materiale men ikke som marketing- og salgsindhold online.

 

acrobat-bogPS: Som skribent af dette blogindlæg vil jeg lige gøre opmærksom på, at min kærlighed til PDF formatet i alle årene har været og er stort. Jeg udgav den første Acrobat og PDF bog på dansk tilbage i 2002. Titlen var "Acrobat 5.0 – PDF til Tryk, print og internet". Og det understreger måske også min pointe.

Det er i dag old school at bruge PDF formatet som f.eks. til at lægge sine kataloger ud digitalt kun i det format af alle de ovenstående grunde. PDF kan fungere godt som et supplement og formatet er glimrende til mange andre formål. Men at basere sine digitale løsninger på PDF er nu en saga blot.

 

 




authorIcon Af Puneet Oberoi

Puneet har siden 1998 arbejdet i Softworld. I 1996 blev Puneet udlært som grafiker på et trykkeri i Albertslund. Efter 4 år i lære og efter at være vokset op i et hjem, hvorfra der blev drevet reklamebureau, har Puneet i hele sin opvækst set, oplevet og forstået tilblivelsen af visuelle produkter.

I 1999 blev Puneet Adobe Certified Expert og underviste i adskillige år indenfor Adobes programmer. I årene 2000-2004 udgav Puneet flere bøger om Illustrator, Photoshop, InDesign og Acrobat. Derudover holdte Puneet utallige seminarer sammen med Adobe.

I dag fungerer Puneet som direktør og produktudvikler i Softworld og med sit store netværk og branchekendskab deltager Puneet aktivt i tilblivelsen af hvert enkelt kursus, ligesom han fortsat er drevet af sin passion, nemlig at lære andre at arbejde med visuel kommunikation.

Seneste blogindlæg


Kurser og workshops
grafiske-kurser-blog

After Effects kurser
På vores certificerede kurser i Aarhus og København får du det fulde overblik over After Effects. Se After Effects kurserne >>

InDesign kurser
Lær InDesign på 2 dage så du kan opsætte grafisk design til plakater, annoncer, foldere og meget mere. Se InDesign kurserne >>

UX design & WordPress kurser
Få en solid og praktisk forståelse for UX Design, så du kan designe gode brugeroplevelser og overbevisende design. Se web design kurserne >>


 

Se flere kurser

Find dit næste kreative kursus

Hos Softworld kan du deltage på en række kurser i InDesign, Photoshop, Illustrator, After Effects og WordPress.