ny-workshop-brand-design

Nyt om grafisk design og digitale medier

    3 gode råd - har din virksomhed brug for en app?

    smartphone-blog.jpg

    Skal vi have en app? Det spørgsmål stiller rigtig mange virksomheder sig selv. Siden Apple i 2009 åbnede dørene for udviklere, er det væltet ind med apps i App Store, der pt tæller 1.2 mio. apps. Men har netop din virksomhed brug for en app?

    - af Jakob Henriksen, Product Manager i app-udvikling

    Først og fremmes skal du forstå det mobile medie, hvordan det bruges, hvor det bruges og hvorfor det bruges. Apps har adgang til næsten alle telefonens funktioner og for at lave en succesfuld app, er det nødvendigt at vide, hvad en smartphone eller tablet rent faktisk er i stand til.

    Start med at stille jer selv følgende spørgsmål:

    Vil brugeren få en bedre oplevelse...

    ved at kunne tilgå vores service hvor som helst?

    ved at vi ved hvor brugeren befinder sig?

    ved at have adgang til vores indhold offline?

    hvis vi kan notificere brugeren med vigtige beskeder?

     

    Disse punkter er nogle af de vigtigste argumenter for at udvikle en app. Hvis I kan svare ja til størstedelen, bør I overveje en app. Hvis I derimod kun kan nikke til et par af punkterne, vil I muligvis være bedre tjent med en mobiloptimeret hjemmeside.

    En app skal give mening, hvis den blot afspejler indholdet på en hjemmeside, vil det være nemmere og billigere at udvikle og supportere en mobiloptimeret hjemmeside.

    Inden du skal i gang med udviklingen af jeres app er det en god idé at lave en prioriteret liste over de ting, appen skal kunne gøre for jer og jeres brugere. Og med prioritet mener jeg ikke Høj, Middel, Lav, men en liste fra top til bund, hvor det vigtigste ønske er øverst.Okay, vi skal have en app, hvad så nu?

    Det er de færreste, der har læst Apples 178 forskellige iOS guides igennem, og dermed ved præcist, hvad der er muligt. Men lad det ikke afholde dig for at lave en liste alligevel.

    Som udgangspunkt er alt muligt, det er blot et spørgsmål om, hvor langt tid det tager. Det er langt bedre at beskrive ønskerne som HVAD brugeren skal kunne, og ikke HVORDAN han skal gøre det.

     

    Modtag vores nyhedsbrev og hent en mini-guide til UX design (PDF)

    Hent en guide til UX design

    I denne 28-siders mini-guide til UX design får du overblik over de vigtigste UX designprincipper og teknikker, så du kan bruge dem optimalt i dit daglige arbejde. I vores nyhedsbreve sender vi dig fra tid til anden invitation til events, information om nye kurser samt ny viden og inspiration fra den kreative branche.

    TILMELD OG HENT UX DESIGN GUIDEN

     

    Her er et eksempel fra et nyhedsmedie:

    Forkert ønske: Artikler, der bliver markeret som breaking news i vores feed, skal automatisk sendes ud som en push besked til brugeren.
    Korrekt ønske: Som bruger vil jeg gerne modtage en push besked, hvis der sker noget vigtigt, så jeg bliver orienteret så hurtigt som muligt.

    Og hvorfor er det så forkert, det virker da som et ret præcist ønske? Præcis! Problemet er, at ønsket, eller nærmere kravet, er for specifikt. Det gør det sværere for udviklingsteamet at udtænke den rigtige løsning, da de vil være alt for fokuseret på at løse problemet som det er beskrevet.

    xcode

    Ordlyden i det korrekte ønske virker måske bekendt, det er nemlig også sådan en “user story” beskrives, og det gør det muligt for teamet at tænke mere frit og finde en løsning, der passer bedre ind i projektets rammer, økonomisk og tidsmæssigt.

    Når du og dit team har lavet en prioriteret liste, er I godt forberedt til at udvikle app’en. En af de første overvejelser nu er budget og tid. Min erfaring er, at man ofte ikke kan rykke meget på faktorerne økonomi og tid, men funktionalitet er mere fleksibel.

    App-projekter er oplagte at køre efter Scrum modellen, da man ofte laver mange ændringer undervejs. Detfor er det godt at ligge sig fast på et budget og sammen med udvikleren finde ud af, hvilke funktioner, der kan være klar hvornår.

    Når opgaverne estimeres, vil jeres prioriteret liste være brugbar, for den vil sikre jer at de vigtigste funktioner bliver lavet først. Så når budget og tid begynder at rende ud, vil I have en app med de vigtigste funktioner på plads.

    Hold din app så ’dum’ som mulig

    Du skal huske, at det at have en app, ikke er ligesom at have en hjemmeside. En applikation er distribueret software, dvs. at eventuelle fejl i koden ikke kan rettes uden at udgive en ny version som brugerne derefter skal installere.

    Det er derfor en fordel at holde appen så “dum” som mulig, dvs. du skal sørge for at have så lidt logik i appen som muligt og håndtere de tunge beregninger på serveren. Applikationen skal, så vidt det er muligt, blot vise de data den får fra serveren.

    Husk også, at en app bør opdateres løbende i takt med at teknologien udvikles og nye idéer opstår.




    authorIcon Af Gæsteskribent

    Har du lyst til at byde ind med viden og erfaring i et gæsteindlæg?

    Vi ønsker at skabe en platform for vidensdeling og erfaringsudveksling fra hverdagen, og derfor er vi altid interesseret i relevante bidrag fra folk men noget på hjertet.

    Så hvis du har draget dig nogle erfaringer, eller har gode tips og tricks til værktøjer eller arbejdsområder, er du velkommen til at sende os dit bidrag. Send os en mail på kursus@softworld.dk!

    Seneste blogindlæg


    Kurser og workshops
    grafiske-kurser-blog

    After Effects kursus
    På dette 3-dages kursus i Aarhus og København får du det fulde overblik over After Effects. Læs mere om kurset >>

    InDesign kursus
    Lær InDesign på 2 dage så du kan opsætte grafisk design til plakater, annoncer, foldere og meget mere. Læs mere om kurset >>

    UX design kursus
    Få en solid og praktisk forståelse for UX Design, så du kan designe gode brugeroplevelser og overbevisende design. Læs mere om kurset >>

     

    Se flere kurser