ny-workshop-brand-design

Nyt om grafisk design og digitale medier

7 bud på de nye krav til kreative og digitale medarbejdere

Vi har tidligere skrevet om de mange digitale medarbejdere i små og store virksomheder, der jonglerer med en række forskellige arbejdsopgaver. Så hvilke områder, værktøjer og trends kan man forestille sig, at disse kreative og digitale blæksprutter kommer til at arbejde meget mere med i de kommende år?

I dette blogindlæg kommer vi med 7 bud på nye krav, som kreative medarbejdere enten allerede forholder sig til i dag eller formodentlig vil komme til at stifte bekendtskab med i nær fremtid.

1. Indhold, design og funktionalitet til endnu flere enheder

’Responsive design’ er ikke længer et nyt begreb og dagens designere udvikler allerede designs til mange forskellige enheder. Men i takt med at teknologien raser af sted, dukker der nye digitale enheder op der også skal have optimeret indhold, design og layout.

I de gode gamle dage kunne man, med en smule kendskab til HTML og CSS, få en funktionel hjemmeside i luften, der samtidig så godt ud. Man sikrede, at det hele fungerede på sin computer med en skærmstørrelse, som 95 % af de andre computerbrugere også brugte på sit arbejde - og det var det. I dag skal man designe og planlægge indhold til tablets, smartphones, apps, smart-TV, ure, briller (!), retinaskærme, køleskabe, informationsskærme og meget mere.

Disse nye enheder kræver en ændret tilgang til design-, kommunikations- og marketingprocesserne. Service design, UX design, persuasive design, brugeradfærdsanalyser, fokusgrupper og prototyper er blot nogle af de områder, hvor fremtidens digitale afdelinger vil opleve et øget behov for kvalificerede medarbejdere.

2. PR og branding på digitale medier

De digitale medier fylder ofte en stor del af en kreativ medarbejders ugeplan, idet virksomheder i stigende grad bruger digitale platforme såsom hjemmesider, blogs og sociale medier i deres marketingstrategier.

Denne udvikling kræver, at dagens kreative medarbejdere er i stand til at navigere på de forskellige medier og kan skabe både engagerende og visuelt indhold, der understøtter virksomhedens overordnede brandværdi og kommunikation. Virksomheder på tværs af brancher har for længst set styrken i at kommunikere direkte med målgruppen der, hvor de til enhver tid befinder sig.

Særligt indenfor branding oplever mange, at tilstedeværelse på et stort antal digitale platforme er med til at understøtte og synliggøre virksomhedens budskaber. Kommunikation på de mange digitale medier er lige så forskelligt som medierne selv. De digitale medier er ikke ”one-size-fits-all”. men kræver, at man ved hvem, hvornår og hvad ens målgruppe søger på de forskellige platforme.

Kreative medarbejdere med forståelse for branding, som samtidigt har evnen til at skabe visuelt engagerende videoer, interaktive budskaber og grafikker der fanger målgruppen, er i stand til at bryde igennem ”støjen” og skabe succes med virksomhedens branding og kommunikation på tværs af digitale medier.

3. Annoncering på digitale medier

AdWords, Facebook og LinkedIn annoncering er værktøjer mange kreative medarbejdere allerede har en god forståelse for, og disse opgaver ligger ofte også hos en kommunikations- eller marketingmedarbejder.

Også som kreativ grafiker i en virksomhed kræves det, at man forstår formål, placering, budskab og virksomhedens strategi med annoncering, når man får til opgave at producere grafik til digitale annoncer.

Har man som f.eks. kreativ grafiker og kommunikationsmedarbejder en grundforståelse for mekanismerne indenfor online annoncering, er man bedre rustet til at planlægge strategier, kommunikation og visuelt udtryk på tværs af de øvrige kommunikation- og marketing aktiviteter.

4. Øgede muligheder indenfor automatisering og Kunstig intelligens

Automatisering af førhen langsommelige arbejdsprocesser er noget de fleste virksomheder har taget til sig i større eller mindre grad. I løbet af de seneste år er dette tydeligst kommet til udtryk ved, at virksomheder har taget salgs-, design- og marketingsystemer samt Kunstig intelligens i brug.

Har du booket en rejse og vil stille et hurtigt spørgsmål via flyselskabets chat-funktion, kan det rent faktisk være, at det er en ’bot’, der besvarer dine spørgsmål omkring bagage eller ændring af rejsen. Kunstig intelligens har været et buzzword i lang tid og mange der arbejder med kundekontakt eller design frygter måske, at robotterne står klar til at overtage deres arbejde i morgen.

Eksperter på området beroliger dog med, at teknologien på ingen måde er klar til at erstatte de egenskaber, vi som mennesker besidder. De siger omvendt, at fokusset bør være på, hvordan maskiner og mennesker kan understøtte og styrke hinandens egenskaber – det er altså fejlagtigt at tro, at de vil overtage hinandens roller.

Marketing- og designværktøjer der bruger automatisering for at udføre repeterende opgaver er heller ikke noget nyt. Det ses blandt andet i e-mail-marketing, salgssystemer, e-handelsløsninger og designprogrammer. Forskellen i dag er, at disse systemer er blevet smartere, billigere og nemmere at bruge – med mulighed for at kommunikere og producere relevant og tilpasset indhold samt styre virksomhedens kommunikation fra ét sted.

Eksempler på 360 graders salgs- og marketingsystemer er blandt andet HubSpot, Infusionsoft, Marketo og Adobe Campaign, hvor kundebase, markedsføring og salgsaktiviteter samles i ét system.

Der findes både gratis og betalte løsninger, som nærmest med et enkelt klik på en knap kan udvikle færdige logoer, hjemmesider, videoer og grafisk materiale. Men teknologien har stadig lang vej at gå for at kunne ”out-smarte” værdien af viden, erfaring og evnen til at forstå, hvad en virksomhed og et brand har brug for at signalere.

5. Design, marketing og kommunikation baseret på data og analyse

Mavefornemmelse som beslutningsgrundlag er ved at være et forbigået kapitel hos de fleste virksomheder, der nu udarbejder strategier baseret på data, analyse og kendskab til målgruppen.

I stedet for at skyde med spredehagl og håbe det rammer nogle få, kan man ved hjælp af data, analyse og brugertests undersøge, hvad ens målgruppe er interesseret i og hvilke problemer man kan hjælpe dem med at løse.

Derefter udvikles der kvalificerede designløsninger, grafikker og indhold baseret på facts frem for fornemmelse. Tidsbesparelsen kan bruges mere effektivt på kreativitet, produktion og innovation.

6. LinkedIn’s betydning for virksomheders branding

Når man snakker om sociale medier, starter samtalen oftest med Facebook. Men Facebook er langt fra altid den bedste platform for virksomheder, der vil skabe synlighed og øge brandeffekten. Faktisk er der rigtigt mange muligheder for virksomheder, der ønsker at kommunikere ud via LinkedIn.

Tendensen er, at stadig flere kommunikationsfolk og virksomheder har fået øjnene op for de muligheder, der findes på det professionelle sociale netværk, fordi man på LinkedIn ikke skal ’kæmpe’ om opmærksomheden med sine kunders mor, børn eller madopskrifter.

På LinkedIn er der dog klare forventninger til, hvilket indhold, der deles og postes, og en række uskrevne regler om, hvad der er gangbart, og hvad der ikke er – på samme måde som på f.eks. en arbejdsplads.

7. Samarbejde og netværk på tværs af fagområder

Det faktum at den kreative branche nu oplever et skifte fra en medarbejderstab, der har klart specificerede arbejdsopgaver, til arbejdspladser hvor rollerne er mere flydende og overlapper hinanden, viser vigtigheden af at have viden og indsigt i hinandens fagområder.

I nær fremtid kan man nemt forestille sig jobannoncer, der specifikt efterspørger tværfaglige kreative og digitale kompetencer.

Ingen kan være specialist i alt, men ved at drage nytte af netværk og gode samarbejdsevner vil disse roller blive mere og mere relevante på arbejdsmarkedet.

 




authorIcon Af Softworld-DK

Softblog drives af Softworld, der er et internationalt træningscenter med fokus på digital visuel kommunikation. Siden 1995 har vi hjulpet kreative talenter med at tilegne sig kompetencer til at trives i en kompleks og konkurrencepræget branche i konstant forandring. Vores dygtige skribenter har en bred og dybdegående teknisk og kreativ erfaring, så du er sikker på at få indholdsrige indlæg fra eksperter med fingeren på pulsen og samlet ét sted.