ny-workshop-brand-design

Nyt om grafisk design og digitale medier

Del 4 af 4: Er du marketing-grafikeren, der kan mere end tekst og billeder?

Efterspurgt-grafisk-designer4-01[2]

Der var engang, hvor marketing-medarbejderens indholdsarbejde handlede om at skrive, tage de gode billeder og redigere dem selv i Photoshop. Men det handler om mere end tekst og billeder i dag.

I denne fjerde og sidste del af bud på retninger, du kan tage i din kreative karriere, fokuserer vi på marketing-grafikeren, der kan og bør arbejde med mere visuelt indhold selv.

Hvordan kan du tage dine kompetencer til et niveau, hvor du kan producere mere visuelt marketing-materiale til dine kanaler og kampagner og hvorfor bør du egentligt det som marketing-grafiker?

Lad os starte med hvorfor (og Guldfisk-teorien)

Den gennemsnitlige koncentrationsevne for en guldfisk er 9 sekunder. I 2015 fastslog den kendte Guldfisk-teori, at vi mennesker har slået guldfisken med ét sekund pga. effekten af mobil og teknologisk udvikling.

Konklusionen var, at vi generelt mister koncentrationen på bare 8 sekunder, fordi vi har svært ved at filtrere irrelevant stimuli væk og bliver lettere distraheret af omfattende indhold på nye medier.

Teorien og forskningen har dog mødt modstand og flere nye undersøgelser peger på, at vi rent faktisk kan holde fokus i længere tid ad gangen. 

Vi kan bedre holde fokus på indhold i dag - hvis det er relevant og engagerende

En amerikansk undersøgelse fra 2018 af Prezi viser, at vores koncentrationsevne er intakt og hele tiden i udvikling.

De adspurgtes evne til at holde fokus på indhold er på et år forbedret, og det er på trods af et evigt voksende bjerg af indhold på nye medier.

60% af de adspurgte i undersøgelsen kan fokusere på indhold uden at blive distraheret. I blandt dem fandt man ud af følgende:

  • 63% lader indhold finde dem - de søger ikke selv på tværs af medier
  • 49% er mere selektive med indholdet de forbruger
  • 38% forbruger indhold udelukkende digitalt
  • 38% bogmærker indhold for at vende tilbage til det senere

1

Det visuelle element er altafgørende

Nøglepunkterne i undersøgelsen siger, at vi i højere grad filtrerer irrelevant stimuli fra nu, og vi holder bedre fokus i indholdet, fordi vi er mere selektive.

Men indholdet skal være bedre til at fange opmærksomheden, og her spiller visuel kommunikation en væsentlig rolle.

Dét kan marketing-grafikeren imødekomme uden specialistviden.

Engagement er lavere og annoncekronerne dyrere

Et andet perspektiv på adfærden på de gængse medier er også kroner og ører. 

For eksempel er engagementet på Facebook faldet med hele 50 % i 2018, og det går hånd i hånd med den dyrere online-annoncering.

Foruden højere klikpriser er forbrugerens tommelfinger en fjernbetjening. Hvis du ikke er relevant nu og her, slukker de for dig og scroller videre.

Her bliver relevans og visuel kommunikation mere vigtig, og kan du skabe visuelt engagerende indhold, fanger du din målgruppes opmærksomhed bedre. 

marketing-grafikeren-hvad-kan-han

Hvordan skal marketing-grafikeren imødekomme denne udvikling?

Du kan som marketing-grafiker bistå med visuelt og engagerende indhold, når du skal skabe opmærksomhed, opnå engagement fra brugerne og samtidig fastholde en god oplevelse på websitet.

Det gavner virksomheden kommercielt og sparer dig for tid.

Med kompetencer inden for f.eks. web-banner design, videoredigering, animation, UX og web forstår du de muligheder og værktøjer, der findes til selv at løbe med bolden.

Vi har kurser inden for digital grafik til marketing medarbejdere, der vil have flere visuelle kompetencer i sin værktøjskasse. Se f.eks. kurserne Animeret Infografik, Effektivt Web-banner design og Infographics

Marketing-grafikeren udvikler visuelt indhold uden at bruge kostbar tid

Vi kan i dag nemt blive klogere på de, vi markedsfører til,  så vi kan skræddersy vores indhold mere engagerende, interagerende og målrettet.

Marketing-grafikeren rykker på sine data, og skal der bruges en færdigklippet video til YouTube eller Instagram, et nyt animeret banner til display eller filmes med smartphone fra det nye event, så kan marketing-grafikeren arbejde med det selv.

For ligesom da teknologien gjorde dig i stand til selv at lave din nye landingsside, så kan du også godt nu lære at filme, klippe, redigere, animere, forme din markedsføring og kommunikation på farten og blive din egen agile udgiver, uden at det koster dig for meget tid og penge.

Skal du være marketing-grafiker?

Det kan du uden at skulle igennem den helt store certifikation eller behov for specialistviden.

Du kan omsætte viden og indsigt i målgruppen til straks at komme videre med kreativt og effektivt indhold til eget website eller digitale kampagner - på egen hånd.

Se også disse relevante kreative og visuelle kurser for marketing-grafikeren:

Animeret-infografik-420-1Animeret infografik • 2 dages kursus

På dette kursus lærer du at bryde større informationsmængder ned til enkle budskaber, du kan servere lækkert i en visuel flot animeret infografik.

Uanset om målet er salg, information eller intern kommunikation, så kan du efter deltagelse på dette kursus levere en animation, der fastholder brugerens opmærksomhed.

 

infographics-kursus-1Infographics kursus • 2 dage

Med infografikker kan du nemt formidle kompleks information, som også er særligt delevenligt på de sociale medier. På dette hands-on kursus lærer du at planlægge og opbygge dine egne infografikker.

På dette kursus dykker vi ned i skitser med det fokus, at få det helt rigtige visuelle udtryk i dine infografikker.

 

web-banner-designEffektivt Web-banner design • 2 dage

 På dette kursus lærer du, hvilke visuelle og psykologiske elementer der skal til, for at netop de bannere du udarbejder får flest klik.

Du lærer også at designe animerede bannere og vi analyser GIF-animationer og du lærer en række kreative metoder og værktøjer til effektivt banner design.

 




authorIcon Af Hjalte Bach

Hjalte Bach er uddannet i Erhvervsøkonomi og Organisationskommunikation med speciale i digital marketing, content og branding. Hjalte arbejder særligt med lead generering, digital udvikling og content marketing på tværs af kanalerne med erfaring i større internationale samt mellemstore virksomheder.