ny-workshop-brand-design

Nyt om grafisk design og digitale medier

    Hvad kan dagens digitale grafiker?

    den-digitale-grafiker-blog
    Er det klogt at holde fast i Adobe pakken, som du kender den? Hvilke nye opgaver skal en grafiker fremover kunne løse, og hvordan ser udviklingen ud for det grafiske område?


    Spørgsmålene er mange og med god grund. Der er en række spændende områder, man som digital grafiker i dag bør holde øje med.

    Her har vi samlet et overblik over 5 eftertragtede færdigheder hos den digitale grafiker.

    1. Grafikere med forståelse for UX design er i høj kurs

    UX design – brugeroplevelsen – er hverken ’web design’ eller ’grafisk design’. Det er forståelsen for menneskelig adfærd og mønstre og en gren indenfor det grafiske felt, der omdanner denne viden til gennemtænkte og effektive digitale brugeroplevelser. Ved at inddrage UX principper i et design sørger du for, at brugeren af slutproduktet er tænkt med hele vejen.

    Grafikere med en UX forståelse i sine værktøjskasser spås at stå endnu højere i kurs indenfor leverance af grafik og layout til digitale løsninger i årene, der kommer. 

    2. Design til tryk og offline er ikke dødt

    I disse digitale dage er det ikke underligt, hvis du som grafiker mere end én gang har tænkt tanken: Er der ikke længere et behov for at vide, hvordan man opsætter design og layout til tryk på godt gammeldags papir?

    Der er stadig efterspørgsel på grafikere, der kan sit kram, når det gælder at levere design i de rigtige standarder for tryk. Mange ’nye’ digitale grafikere kan derfor med god samvittighed prioritere at få færdigheder indenfor farver, papirtyper og grafikformater og det, der ellers hører med til design og produktion af en flot brochure eller årsrapport.

    Cross-platform løsninger, der blander både offline- og online medier, er et virkemiddel, der bruges i stor stil og særligt af de helt store brands. Ved denne form for kommunikation og marketing efterspørges der grafiske løsninger, der både følger brugeren rundt i det fysiske rum og i det digitale rum.

    3. Hvad kommer efter Word og InDesign?

    WordPress betragtes af mange som det moderne Word eller InDesign. Det er et grundværktøj, som mange elever tillærer sig allerede i folkeskolen. På flere uddannelser leveres lektierne i en online udgave med bl.a. WordPress som platform. Det er ikke svært at lære og det er nødvendigt at kende til som en grafiker der skaber digitale løsninger. 

    WordPress overtager stadig mere fra InDesign. Det man tidligere udarbejdede til en tryksag, kan man i dag med fordel lægge op på nettet i WordPress og dele med sit publikum. Og vigtigst af alt: Det ene udelukker ikke det andet. Men vil man adressere sit publikum på tværs af offline og online platforme, så er en kombination af InDesign og WordPress færdigheder et væsentligt must. 

     

    Modtag vores nyhedsbrev og hent en lyn-guide til digital grafik (PDF)

    Hent en guide til digital grafik

    I denne guide får du en række design guidelines samt overordnede beskrivelser af programmer og værktøjer, du kan benytte i forbindelse med designprocessen. Du får også en UX design checkliste samt en oversigt over hvilke formater, du bør bruge på de forskellige sociale medier. 


    TILMELD OG HENT LYN-GUIDEN


    4. Grafisk grundforståelse til online brug

    Hvis du besidder visuelle kompetencer og er tryg i dine Adobe programmer, så kan du med få snuptag få en ny og meget værdifuld dimension på dine kompetencer. Ved at tage skridtet og forstå hvordan man arbejder med nye typer grafikelementer, kan du producere digitalt materiale, der både fungerer godt visuelt, og som er let for brugerne at afkode. 

    At producere infografikker er f.eks. en disciplin, som tager afsæt i at gøre faktuelle informationer let tilgængelige for brugerne og det er hurtigt at afkode med masser af substans.

    Det er i virkeligheden en disciplin med mange træk fra det klassiske grafiske arbejde. Her er spillereglerne blot, at infografikker, der placeres og distribueres online, kun har brugernes opmærksomhed i kort tid.

    Derfor skal det præsenteres på en anden måde. Det handler om digital kultur, og det er vigtigt at have det ind under huden, når du designer grafikker til websider, e-mails, sociale medier og andet online indhold.

    5. Vær sikker på, at din grafik virker på tværs af platforme

    Du har måske oplevet at billeder og grafisk materiale, som du har udarbejdet og redigeret, bliver brugt på måder, hvor du tager dig til hovedet. Det er let at give andre skylden. Ofte handler det for eksempel om, at man også tænker sine billeder ud i flere afkroge, end man er vant til.

    Et område hvor billedmateriale bliver delt meget, men hvor det kan se katastrofalt ud, er på de sociale platforme. Derfor er en grundforståelse for Social Media Design nødvendigt for at kunne begå sig i det moderne kreative univers.

    Mange grafikere oplever for eksempel, at der i design briefet står, at der også skal leveres til Facebook og Instagram. Det er nærmest et krav, at en grafiker har kundskaber indenfor de mange sociale medier, og ved hvordan man skaber effektiv grafik til de forskellige platforme.

    Må der være tekst på en grafik, der skal postes på Facebook? Hvad er forskellen på et Instagram opslag og en Instagram Story? Har du en grundforståelse for de billedformater, der anvendes på de sociale platforme, ved hvordan man anvender billeder, og hvordan billeder beskæres, når de lægges op, vil du også kunne indarbejde det i de billeder og de formater, du producerer grafikkerne i fra start. 

    Forestil dig, hvor let hverdagen vil blive for rigtig mange, hvis du i en kampagne, som du ved skal gå digitalt, også kan levere en grafik-pakke, hvor de flest tænkelige formater er udarbejdet på forhånd. Du vil ikke bare være en meget effektiv grafiker. Du vil også undgå, at kolleger, der ikke har visuel forståelse, ødelægger dit materiale. 

    Grafiske og digitale kurser
    På Softworlds grafiske og digitale kurser får du certificeret ekspertundervisning sammen med dine kollegaer fra branchen. Se kurser i InDesign, Photoshop, UX Design, WordPress og meget mere på dette link

     




    authorIcon Af Softworld-DK

    Softblog drives af Softworld, der er et internationalt træningscenter med fokus på digital visuel kommunikation. Siden 1995 har vi hjulpet kreative medarbejdere med at tilegne sig tidssvarende kompetencer i en kreativ og grafisk branche i konstant forandring. Vores dygtige skribenter har en bred og dybdegående teknisk og kreativ erfaring, så du er sikker på at få indholdsrige indlæg fra eksperter med fingeren på pulsen og samlet ét sted.

    Seneste blogindlæg


    Kurser og workshops
    grafiske-kurser-blog

    Online kurser
    Vil du lære de mest populære Adobe programmer online? Deltag på 3-timers kurser hjemmefra eller på kontoret. Læs mere om online kurser her >>

    After Effects kursus
    På dette 3-dages kursus i Aarhus og København får du det fulde overblik over After Effects. Læs mere om kurset >>

    InDesign kursus
    Lær InDesign på 2 dage så du kan opsætte grafisk design til plakater, annoncer, foldere og meget mere. Læs mere om kurset >>

    UX design kursus
    Få en solid og praktisk forståelse for UX Design, så du kan designe gode brugeroplevelser og overbevisende design. Læs mere om kurset >>

    Se flere kurser