ny-workshop-brand-design

Nyt om grafisk design og digitale medier

Hvad kan den digitale grafiker anno 2018?

Er du den digitale grafiker, der er opdateret til udfordringerne i 2018?

Er det klogt at holde fast i Adobe pakken, som du kender den? Hvilke nye opgaver skal en grafiker fremover kunne løse, og hvordan ser udviklingen ud for det grafiske område?

Spørgsmålene er mange og med god grund. Der er mange spændende områder, man som moderne grafiker i dag bør holde øje med. På flere områder overgår traditionelle grafiske opgaver til nye platforme.

I dette blogindlæg kan du derfor læse om nogle af de færdigheder, der er eftertragtet hos grafikeren anno 2018.

 

1. Grafikere med forståelse for UX design er i høj kurs

UX design – brugeroplevelser – er hverken ’web design’ eller ’grafisk design’. Det er forståelsen for menneskelig adfærd og mønstre og en gren indenfor det grafiske felt, der omdanner denne viden til gennemtænkte og effektive digitale brugeroplevelser. Ved at inddrage UX principper i et design sørger du for, at brugeren af slutproduktet er tænkt med hele vejen.

Grafikere med en UX forståelse i sine værktøjskasser spås at stå endnu højere i kurs indenfor leverance af grafik og layout til digitale løsninger i årene, der kommer.

 

2. Design til tryk og offline er ikke dødt

I disse digitale dage er det ikke underligt, hvis du som grafiker mere end én gang har tænkt tanken: Er der ikke længere et behov for at vide, hvordan man opsætter design og layout rigtigt til tryk på godt gammeldags papir?

Der er stadig efterspørgsel på grafikere, der kan sit kram, når det gælder at levere design i de rigtige standarder for tryk. Mange ’nye’ digitale grafikere kan derfor med god samvittighed prioritere at få færdigheder indenfor farver, papirtyper, billed- og grafikformater og det, der ellers hører til ved design og aflevering af en flot brochure eller årsrapport.

Cross-platform løsninger, der blander både offline- og online medier, er et virkemiddel, der bruges i stor stil og særligt af de helt store brands. Ved denne form for kommunikation og marketing efterspørges der grafiske løsninger, der både følger brugeren rundt i det fysiske rum og i det digitale rum.

Hent en 14-siders lynintroduktion til digital grafik (PDF)

I denne guide får du en række design guidelines samt overordnede beskrivelser af programmer og værktøjer, du kan benytte i forbindelse med designprocessen. Du får også en UX design checkliste samt en oversigt over hvilke formater, du bør bruge på de forskellige sociale medier. 

TILMELD OG HENT GUIDEN

3. Hvad kommer efter Word og InDesign?

WordPress betragtes af mange som det moderne Word eller InDesign. Det er et grundværktøj, som mange elever tillærer sig allerede i folkeskolen. På flere uddannelser leveres lektierne i en online udgave med bl.a. WordPress som platform. Det er ikke svært at lære og det er nødvendigt at kende til som en grafiker der skaber digitale løsninger. 

WordPress overtager stadig mere fra InDesign. Det man tidligere udarbejdede til en tryksag, kan man i dag med fordel lægge op på nettet i WordPress og dele med sit publikum. Og vigtigst af alt: Det ene udelukker ikke det andet. Men vil man adressere sit publikum på tværs af offline og online platforme, så er en kombination af InDesign og WordPress færdigheder et væsentligt must. 

 

4. Grafisk grundforståelse til online brug

Hvis du besidder visuelle kompetencer og er tryg i dine Adobe programmer, så kan du med få snuptag få en ny og meget værdifuld dimension på dine kompetencer. Ved at tage skridtet og forstå hvordan man arbejder med nye typer grafikelementer, kan du pludselig producere digitalt materiale, der både fungerer godt visuelt, og som er let for brugerne at afkode. 

At producere infografikker er en disciplin, som tager afsæt i at gøre faktuelle informationer let tilgængelige for brugerne og det er hurtigt at afkode med masser af substans.

Det er i virkeligheden en disciplin med mange træk fra det klassiske grafiske arbejde. Her er spillereglerne blot, at infografikker, der placeres og distribueres online, kun har brugernes opmærksomhed i kort tid.

Derfor skal det præsenteres på en anden måde. Det handler om digital kultur, og det er vigtigt at have det ind under huden, når du designer grafikker til websider, e-mails, sociale medier og andet online indhold.

5. Vær sikker på, at din grafik virker på tværs af platforme

Du har sikkert oplevet billeder og grafisk materiale, som du har udarbejdet og redigeret, bliver brugt på måder, hvor du tager dig til hovedet. Det er let at give andre skylden. Ofte handler det for eksempel om, at man også tænker sine billeder ud i flere afkroge, end man er vant til.

Et område hvor billedmateriale bliver delt meget, men hvor det kan se katastrofalt ud, er på de sociale platforme. Derfor er en grundforståelse for Social Media Design nødvendigt for at kunne begå sig i det moderne kreative univers.

Mange grafikere oplever for eksempel, at der i design brief’et står, at der også skal leveres til Facebook og Instagram. I 2018 er det nærmest et krav, at en grafiker har kundskaber indenfor de mange sociale medier, og ved hvordan man skaber effektiv grafik til de forskellige platforme.

Kan der være tekst på en grafik, der skal postes på Facebook? Hvad er forskellen på et Instagram opslag og en Instagram story? Har du en grundforståelse for de billedformater, der anvendes på de sociale platforme, ved hvordan man anvender billeder, og hvordan billeder beskæres, når de lægges op, vil du også kunne indarbejde det i de billeder og de formater, du producerer grafikkerne i fra start. 

Forestil dig, hvor let hverdagen vil blive for rigtig mange, hvis du i en kampagne, som du ved skal gå digitalt, også kan levere en grafik-pakke, hvor de flest tænkelige formater er udarbejdet på forhånd. Du vil ikke bare være en meget effektiv grafiker. Du vil også undgå, at kolleger, der ikke har visuel forståelse, ødelægger dit materiale. 

 




authorIcon Af Softworld-DK

Softblog drives af Softworld, der er et internationalt træningscenter med fokus på digital visuel kommunikation. Siden 1995 har vi hjulpet kreative talenter med at tilegne sig kompetencer til at trives i en kompleks og konkurrencepræget branche i konstant forandring. Vores dygtige skribenter har en bred og dybdegående teknisk og kreativ erfaring, så du er sikker på at få indholdsrige indlæg fra eksperter med fingeren på pulsen og samlet ét sted.