kreative-grafiske-kurser

Når den kreative branche er blevet allemandseje

    Grafisk Design: Når den kreative branche er blevet allemandseje

    Interview 2400x800

     

    Grafisk design er ikke længere kun for grafikeren. Det er et fag, der har udviklet sig til at være et område, som mange i virksomheden varetager.

    I dette dybdegående blogindlæg tager vi sammen med grafiker Kristian Rasmussen et smut ned af memory lane og ser på, hvilke fordele og ulemper udviklingen har skabt samt hvordan, den påvirker de enkelte medarbejdere – grafikere såvel som marketing- og kommunikationsfolk. 

     

    400

    Kristian er selvstændig grafiker, illustrator og Adobe Certificeret instruktør i InDesign og Illustrator. Han blev uddannet grafiker i 1997, har en kandidat i Visuel Kultur fra Københavns Universitet og har i sit arbejde som underviser i de seneste 10 år set den kreative branche ændre sig fra første parket.

     

      Hvordan så en almindelig arbejdsproces ud, da du startede i branchen?  

    »Jeg er fra den generation, hvor vi lige var skiftet over fra kun at være analog til at være digital. Jeg var den første generation, hvor vi havde noget analog maskineri i et hjørne - men var rykket 100% over til computerne.

    Den måde vi arbejdede på var, at vi havde en konsulent, som havde kundekontakten og sørgede for at briefe kunden. Vi havde også en projektkoordinator - en AD’er som dengang var hævet over at røre en computer, men som sad med til mødet og skitserede i hånden.

    Bagefter havde vi så en DTP’er, der skulle sørge for det tekniske med at rentegne skitserne på en computer.«

      Hvis man skulle lave et Facebook opslag dengang, hvordan ville processen så se  ud? – rent hypotetisk. 

    »Rent hypotetisk så skulle det jo igennem 4-5 mennesker. Først skulle du som kunde have et møde med konsulenten. Så skulle I aftale, hvad opslaget skulle indeholde, og hvordan det skulle se ud. Så skulle AD’erne indover og komme med sine fortolkninger af det endelige produkt. 

    Så kom rentegneren på til sidst, og så gik det frem og tilbage 15 gange mellem kunde og reklamebureau for at få godkendelse. Så det var en helt anden proces.«

      Hvem kommer typisk på et kreativt kursus – og hvorfor?  

    »Folk kommer med vidt forskellige baggrunde. Alt fra den klassiske grafiker, kommunikations- og marketingsmedarbejderen, folk fra HR og selv chefen finder vejen forbi.

    De færdigudannede grafikere skal som regel blive bedre til deres fag, have rystet posen og have en opdatering, hvis det er mange år siden, de er blevet uddannet. De skal lige have lov til at lege igen og genopdage, hvad grundessensen af at være grafiker lige var.

    Så har vi den store gruppe med alle dem, som ikke har en grafisk uddannelse, men som til daglig skal sidde og producere grafisk materiale. Der har klart været en eksplosion i denne gruppe i takt med, at der også er kommet flere kreative uddannelser, end der var for 10-15 år siden.

    Hent en lyn-guide til digital grafik (PDF)

    Hent en guide til digital grafik

    I denne guide får du en række design guidelines samt overordnede beskrivelser af programmer og værktøjer, du kan benytte i forbindelse med designprocessen. Du får også en UX design checkliste samt en oversigt over, hvilke formater du bør bruge på de forskellige sociale medier. 

    TILMELD OG HENT LYN-GUIDEN

    Dengang havde du to grupper: grafikere og filmfolk. I dag er der uendelige mange variationer af kompetencer og baggrunde. Den kreative branche er blevet en større og bredere vifte nu, hvor folk kommer med så mange forskellige uddannelsesbaggrunde.

    En interessant og positiv udvikling er, at flere chefer vælger at komme på et kursus. De skal enten have en større forståelse for, hvad deres medarbejdere laver, så de kender deres udfordringer. Eller de skal have hands-on viden, fordi de selv skal sidde i programmerne. Det synes jeg er ret cool, når cheferne gør det.«

      Hvordan er du selv blevet påvirket af ”blæksprutte” udviklingen, hvor vi alle sammen skal kunne alt?  

    »Den positive del af denne udvikling er, at du som grafiker bliver udfordret og skal i dag kunne begå dig på mange forskellige platforme. Når du fik en opgave i gamle dage, var det udelukkende til tryk. I dag skal dit arbejde være elastisk og kunne fungere på tværs af medier og platforme samt skaleres op og ned i alle størrelser.

    Grafikken skal fungere som et opslag på de sociale medier og kunne trykkes som et 5 meter langt banner. Det synes jeg er vildt spændende og fedt.

    Den negative side er tidspres. Du har ofte ikke tid til noget. Det som for 10 år siden tog 50 timer, forventer folk i dag, du kan gøre på 2. Der ligger to ting i det, den ene er, at vi har fået noget teknisk hjælp i form af vores computere og software, som er et helt andet sted i dag end dengang.

    I de mere tunge opgaver som et logo design er det kørt lidt hen i urealistiske krav. Der kan du i dag få 5 timer til at designe et logo, men det tager måske op til 100 timer at udvikle. Den er rigtig svær, for tid og kvalitet hænger som oftest også sammen.«

      Hvordan påvirker det den enkelte medarbejder at skulle mestre så mange forskellige kompetencer?  

    »Her kan vi også dele medarbejderne op i to grupper. Lad os sige de alle sammen har været på et 2-dages InDesign kursus.

    Blæksprutte

    Den ene gruppe bruger efter endt kursus programmet dagligt eller næsten dagligt. De sidder og skal producere helt vildt meget, fordi deres virksomhed ikke køber grafik ude i byen og de laver det derfor inhouse, fordi det er billigere og hurtigere.

    Den anden gruppe skal måske kun bruge programmet i 10% af deres arbejdsopgaver. Så de når aldrig at få en rutine i programmet, som ellers er et forholdsvist stort og komplekst program. Det kan godt være lidt op af bakke for dem, hvis de kun åbner programmet 2 gange om måneden, og dem ser vi også komme tilbage og tage samme kursus igen, fordi de simpelthen har glemt det.«

    Er du marketingblæksprutte og vil kvalificere dig inden for grafisk design og produktion?
    På kurserne Grafisk Design Basis, Animeret Infografik, UX design, Premiere Pro og After Effects sørger vores certificerede eksperter for at give dig en solid grafisk og visuel værktøjskasse.

     

      Hvilke fordele og ulemper er der ved, at alle i dag laver grafisk materiale?  

    »Fordelen er, at flere organisationer og virksomheder har opbygget et ret godt workflow. Her betaler de en professionel grafiker for at lave det tunge og hårde arbejde og giver det så videre i form af skabeloner og templates. Den daglige masseproduktion af materialet bliver så varetaget af virksomhedens mere almindelige medarbejdere, som ikke har en grafisk baggrund.

    Ulempen er, når den almindelige ikke grafisk uddannet medarbejder skal lave det hele, og det er unfair. Det er unfair overfor de mennesker, der har taget en lang grafisk uddannelse, og det er også unfair overfor medarbejderen, som bliver sat til at lave noget, som han/hun ikke har kræfter til at løfte.

    Udover at det oftest kan ses på slutresultatet og kvaliteten, får de også en dårlig oplevelse ud af det. De får ondt i maven over at skulle løse en opgave, de slet ikke har kompetencerne til.«

    »Problemet er, at du i dag ikke har 1 stillingsbetegnelse. Du har 7 eller 12 forskellige kasketter på.«

    »Mange af de mennesker, jeg underviser på kurserne, har for lidt tid til at lave tingene ordenligt. De bliver forvirrede, fordi de skal lære noget nyt i urealistiske mange programmer samtidig med, at de skal holde sig opdaterede på 20 forskellige arbejdsområder. Der er nogle, som kan kapere presset, men det kan langt de fleste af os ikke.

    Eksempel: Det helt store i øjeblikket er animation og video – som er utroligt svært. Det jeg oplever er, at ganske almindelige kontormedarbejdere skal sidde i After Effects og Premiere Pro, hvor det tekniske er utroligt kompleks og svært, men der ligger også en kreativ udfordring.

    Ser du på det færdige resultat, tænker man ”det ser da nemt ud”, men det at kunne klippe en video professionelt er en kunstart i sig selv, og filmklipper er i øvrigt også en 4 år lang uddannelse.«

      Hvor er vi på vej hen? Hvad tror du, der sker i fremtiden? 

    »Der er både dystopi og utopi i det her. Det værst tænkelige jeg kan komme i tanke om er, at vi alle sammen er arbejdsløse om 5 år, fordi vi har computere med artificial intelligence og machine learning, der har overtaget alt. 

    M37

    Jeg ser dog også en utrolig positiv udvikling i takt med, at vi arbejder indenfor hinandens arbejdsområder. Vi har fået en langt større forståelse for, hvad vores kollegaer laver og de udfordringer, de sidder med.

    Der er kommet en ”hov, jeg kan faktisk godt se, at det er super svært, det du laver”. Der er kommet mere respekt og anderkendelse af hinandens arbejde, og det har været rigtig fedt at se den udvikling.

    Der er en bølge på vej tilbage til den mere ”old school” måde at gøre tingene på. Virksomhederne kan godt se, at deres medarbejdere går ned med stress og den evige kamp imod tiden påvirker kvaliteten af det visuelle og grafiske materiale.

    Jeg tror virksomhederne i højere grad vil hyre professionelle, så du ikke har situationer som: ”Lav lige denne her brochure på 36 sider på 1 time i eftermiddag”.«

      Synes du der bliver krævet for meget af den enkelte medarbejder i dag? 

    »I mange tilfælde ja. Folk har for mange hatte på. De ender med at befinde sig i en konstant hjernestorm.

    Du starter dagen ud med at være fotograf, efter frokost er du hjemmesidedesigner, og inden du går hjem fra kontoret, skal du være content manager og have en færdig SoMe strategi for 2020.

    Jeg ser også det modsatte, at folk er glade for at lære nyt og være i stand til at kunne lave lidt af det ene og det andet. Det er, når der ikke er tid til det, at det bliver en stress maskine, der står og kører folk ned, og det gør mig faktisk lidt ked af det.

    Mange af mine kursister har utrolige høje krav, de skal opfylde og jeg kan se, hvor meget det går dem på.  De arbejder knaldhårdt for at få arbejdsliv og familieliv til at balancere, og de bliver desværre ofte presset op i en krog.«

      Hvad har den digitale udvikling krævet af dig som professionel grafiker? 

    »Overordnet set har den krævet, at jeg har skulle følge med tiden ligesom så mange andre. Programmet Flash kom i 90’erne og overtog internettet fuldstændigt, når det kom til visuelle proportioner. Hvis man var grafiker og ikke kunne Flash, så kunne du ingenting.

    Så jeg fandt hurtigt ud af, at det skulle jeg bare lære og brugte derfor en milliard timer på at blive god til det. Det døde så efter, at de udskiftede hele deres tekniske platform, hvor selv Flash eksperter brugte over et halv år på at lære programmet igen.

    Et par år senere valgte Apple, at de ikke ville supportere Flash, som så var det sidste dødsstød, og programmet bliver i dag kun brugt i forbindelse med udvikling af spil.

    En anden stor ting var, at InDesign ikke eksisterede i 90’erne. Dengang brugte vi QuarkXPress, som var et program til magasin layout osv. De var suveræne markedsledere og havde 95-98% af verdensmarkedet. Der var kun dem og ingen andre.

    Det gjorde så, at de måske var lidt for arrogante, som faktisk endte med at blive deres undergang. QuarkXPress havde ikke udviklet sig teknisk i 7-8 år, så da InDesign kom på markedet i 00’erne, tog det kun 2 år før QuarkXPress kun havde 5% af markedet. Min første reaktion på InDesign var ”sikke noget pjat, det skal jeg aldrig nogensinde lære.”

    Men så måtte jeg jo sætte mig ned igen og sige: ”Der er kommet en ny teknisk platform, som er bedre end den, jeg er uddannet i. – Jeg elskede jo QuarkXPress, det var jo mit program. Men vi måtte alle sammen tage konsekvensen af udviklingen og lære InDesign. Det er lidt sjovt at tænke tilbage på nu, hvor jeg underviser i InDesign.«

      Hvilke råd plejer du at give dine kursister?  

    »Fokusér på, hvad du skal bruge programmet til. Hvis du ved, at du udelukkende skal producere nyhedsbreve, så behøver du ikke mestre hele programmet. Så skal du måske bare kende 5-10 funktioner, og så kan du alt det, du har brug for. Så er det også lidt mere overskueligt at blive dygtig og øve sig i at få et godt workflow i programmet.«

      Har du et godt råd til alle os "blæksprutter"? 

    »Husk, at det tager tid, at blive god til programmerne. Du har to ting, som skal gå op i en højere enhed. Din tekniske viden og kompetencer men også din kreativitet.

    Disse to ting skal være i balance. Det kræver én ting - erfaring. Erfaring kan du ikke lære på et kursus eller på YouTube, men du skal sætte dig ned og prioritere tiden til at arbejde og øve i programmerne.«

     


    Relaterede kurser

    Grafisk-design-kursus-thNYHED Grafisk Design Basis

    Dette unikke crash-kursus i grafisk design er målrettet dig, der arbejder med marketing og kommunikation og som selv skal kunne udarbejde grafisk materiale.

     

    illustrator-basisIllustrator Basis

    Over kursets 2 dage får du grundig Illustrator undervisning i programmets brugerflade, og du lærer de mest basale værktøjer og funktioner til at producere vektor-grafik i Adobe Illustrator.

     

    indesign-kursusInDesign Basis

    På kursets 2 dage lærer du at opsætte plakater, annoncer, foldere og meget mere. Efter kurset har du det fulde overblik over InDesigns brugerflade, så du kan oprette dokumenter korrekt til tryk og digital.




    authorIcon Af Sheila Bazaz Kjerulff

    Sheila Bazaz Kjerulff er uddannet i Design & Business med speciale i storytelling, konceptuel kommunikation samt kampagne- og cross media-løsninger. Hun arbejder særligt med digital content produktion og har erfaring med video, digital design og grafisk design fra både små iværksætter- og større internationale virksomheder.

    Seneste blogindlæg


    Kurser og workshops
    grafiske-kurser-blog

    After Effects kursus
    På dette 3-dages kursus i Aarhus og København får du det fulde overblik over After Effects. Læs mere om kurset >>

    InDesign kursus
    Lær InDesign på 2 dage så du kan opsætte grafisk design til plakater, annoncer, foldere og meget mere. Læs mere om kurset >>

    UX design kursus
    Få en solid og praktisk forståelse for UX Design, så du kan designe gode brugeroplevelser og overbevisende design. Læs mere om kurset >>

     

    Se flere kurser