ny-workshop-brand-design

Nyt om grafisk design og digitale medier

Design & fodbold: VM historien i et designperspektiv

Verdensmesterskabet i fodbold så sin begyndelse i 1930, da Uruguay sagde velkommen til 13 fodboldhold fra Syd-Amerika, Nord-Amerika og Europa og værtsnationen Uruguay blev de første fodbold-verdensmestre i historien.

Siden dengang i 1930 er VM i fodbold vokset til at være i top blandt verdens største sportsbegivenheder sammen med Super Bowl, Champions League og De Olympiske Leger. 1954 var året, da VM i fodbold for første gang blev sendt i fjernsynet. Men det var først under VM i England i 1966, at det for alvor tog fart med globale live udsendelser.

Med den store interesse for live udsendelserne af VM opstod der også et naturligt behov for tilhørende VM-logo, grafik, design og branding – og VM historien er et interessant indblik i, hvordan design og trends ændrer sig i takt med tiden.

I dette blogindlæg har vi kigget på nogle af de mange logoer og designs igennem VM-historien.
Læs med her!


1) VM i Uruguay, 1930

Plakaten for det aller første VM i 1930 var meget abstrakt og en smule surrealistisk i stilen med værtslandet Uruguays farver og en målmand, der redder et skud.

Man kan måske spekulere i, om den franske kunstner Matisse har været inspirator for det første VM-design. Se plakaten nedenfor.

2) VM i Brasilien, 1950

Under 2. verdenskrig blev der naturligt nok ikke afholdt nogle verdensmesterskaber. I 1950 genopstod VM i Brasilien, også her i form af en plakat i værtslandets farver og med et stærkt visuelt udtryk.

3) VM i Mexico, 1970

Da det blev Mexicos tur til at afholde mesterskabet, så man det første skridt til, at designere virkelig var begyndt at tage den store opgave alvorligt. Mexicos VM-logo er både minimalistisk og en smule futuristisk i sit udtryk.

 

Uruguay_1930_World_Cup brazil_vm_1950-1 mexico-world-cup-1970
Plakat for Uruguay VM i 1930 Plakat for Brasilien VM i 1950 Plakat for Mexico VM i 1970



spanien-vm-19824) VM i Spanien, 1982

1982 var året, da VM for alvor blev "mainstream" med mere end 2 millioner tilskuere på globalt plan. Spanien tog det globale element til sig i sit VM-design, der var farverigt og repræsenterede alle deltagerlandenes flag.

 

 


USA VM 1994 logo5) VM i USA, 1994

I 1994 var det USA's tur og man kan nok sige, baseret på designet, at deres stolthed og patriotisme kommer godt frem ved en prominent brug af elementer og farver fra det amerikanske flag.

 

 

korea-japan-vm-20026) VM i Korea / Japan, 2002

Under VM i 2002 blev designet moderniseret til det nye årtusind og VM i Korea / Japan blev starten på en ny era af VM-design, der ville udstråle endnu mere end værtslandenes flag og farver med designs, der også inkorporerede landenes kultur, historie og stoltheder.

2002-designet skulle i følge designeren spejle kunstneriske japanske og koreanske traditioner som harmoni, dynamik og asymmetriske former. I dette års logo blev også VM-trofæet brugt.

 


syd-afrika-vm-2010-17) VM i Sydafrika, 2010

I 2010 var det fest, farver, farver og flere farver, der virkelig fik lov til at skinne i det officielle VM-design.

Dette var også første gang, at VM blev arrangeret i Afrika, og det skulle fejres – noget designet også bar præg af. Idéen bag logoet var at repræsentere både Sydafrika og hele det afrikanske kontinent. 

 


brasil-vm-20148) VM i Brasilien, 2014

Logoet til VM i Brasilien i 2014 blev udvalgt blandt 25 brasilianske designbureauer, der konkurrerede om det officielle design.

Logoet fokuserer på tre hænder, der løfter VM-trofæet, og de grønne og gule farver skulle repræsentere det varme og tropiske Brasilien, der stod klar til at tage imod verden samt at repræsentere landets farver.

 

9) VM i Rusland, 2018
russia-vm-2018Det seneste VM-design har virkelig fået en god omgang traditionelle elementer fra værtslandet ved at blande traditionelle elementer (bogstaverne og farverne) med et futuristisk look, der skal repræsentere Ruslands innovation og fremskridt i verdensrummet.

I dette design er VM-trofæet også med sammen med referencer til Sputniks take-off, St. Basil Katedralen ved den Røde Plads i Moskva samt Fabergé ægget, der blev skabt af den kendte russiske guldsmed Peter Carl Fabergé som påskeæg til de russiske tsarer i slutningen af 1800-tallet.







authorIcon Af Softworld-DK

Softblog drives af Softworld, der er et internationalt træningscenter med fokus på digital visuel kommunikation. Siden 1995 har vi hjulpet kreative talenter med at tilegne sig kompetencer til at trives i en kompleks og konkurrencepræget branche i konstant forandring. Vores dygtige skribenter har en bred og dybdegående teknisk og kreativ erfaring, så du er sikker på at få indholdsrige indlæg fra eksperter med fingeren på pulsen og samlet ét sted.