placeholder_200x200

Seneste nyt om grafisk design og digitale medier

Digitale Strategier & Koncepter skal være Praktiske og Håndgribelige

digitale-strategier.jpg

For mange kan det være svært at forholde sig til digitale strategier og koncepter, hvis man er bedst til tryk og print.

Der er et større ønske om mere praktisk og håndgribelig viden, der er relevant for den, der primært arbejder med grafisk produktion - og som nu skal til at levere grafik og design til online brug.

I dag talte jeg med Christian Buch Iversen om lige præcis dette emne. Christian er en haj i det digitale og en af mine store inspirationskilder, når jeg skal forstå de digitale spilleregler, som giver en helt anden måde at tænke på, når de visuelle valg skal træffes.

puneet2-1024x640Vi rundede flere interessante perspektiver, og det gav mig lysten til at skrive om, hvordan du kommer i gang med at tænke mere digitalt og forstå de forskellige elementer i online universet.

Din rolle som grafiker i den digitale udvikling

Helt praktisk – ønsker du at layoute en hjemmeside, så handler det om at forstå de forskellige arbejdsroller i tilblivelsen af en hjemmeside. Dernæst skal du så finde den opgavetype, hvor dine nuværende styrker kommer mest til udtryk. Den, der designer en hjemmeside behøver ikke være den, som udtænker den eller koder den.

En af de store forskelle;

Har du meget “print i blodet”, så er der risiko for, at du vil præsentere for mange detaljer på en gang med for mange klik-muligheder. Hastigheden på de digitale medier er anderledes og derfor skal det visuelle setup være anderledes.

Budskaberne serveres mere efter ’salami-metoden’, hvor et klik fra en bruger kan motivere brugeren til næste klik. Men havde man præsenteret det hele på en gang, ville det være uoverskueligt og der var slet ikke blevet klikket på noget. Det er en relativ simpel logik – og det handler så bare om at indarbejde den i sin grafik og sit design.

“Men jeg skal ikke kode hjemmesider, vi har en og den er der andre der tager sig af”

Sådan er der mange, der siger og det åbner så op for et andet væsentligt fokus. Nemlig hvordan du leverer ind i den digitale værdikæde, ved at kunne udarbejde effektfulde online annoncer og bannere. I virkeligheden er opgaven blot, at det du før leverede til et trykkeri, nu skal suppleres med en bannerpakke, et kreativt oplæg til en online kampagneside eller lign.

Hvad er det så helt præcist?

Det handler om at kommunikere til den digitale bruger ud fra den tankegang, at vi respekterer hvor brugeren er i sin beslutningsproces.

Vi tilrettelægger både den visuelle oplevelse og budskaber, efter brugerens behov, så vi betjener brugeren bedst muligt. Det er vidt forskellige grafiske virkemidler du skal bruge, afhængig af om du kører en annoncekampagne på sociale medier eller om du f.eks. kommunikerer direkte med dem i en nyhedsmail.

Når nu en bruger har været på hjemmesiden og forladt den igen, så skal budskaberne justeres og skiftes ud – brugeren har jo sagt nej til produktet ved ikke at købe – så her skal vi overveje om bannere en bruger ser, skal indeholde virksomhedens logo eller ej?
Eller hvis brugeren ikke er interesseret i at købe nu, hvad kan vi så betjene brugeren med for at få kontakt etableret?

Ofte sidder marketing og kommunikation og udvikler den slags kommunikationsflow. Men i takt med at den visuelle oplevelse skal være god for brugeren, så bliver vi, som sidder i Photoshop og skal designe bannerne, også nødt til at forstå, hvilke spilleregler der gælder, når vi designer ind til flere platforme og medier.

Et banner er derfor ikke bare et banner. Afhængigt af hvad det skal bruges til, er der en forskel på, hvordan det skal udformes.

Stor tak til Christian for en inspirerende og lærerig samtale.




authorIcon Af Puneet Oberoi

Puneet har siden 1998 arbejdet i Softworld. I 1996 blev Puneet udlært som grafiker på et trykkeri i Albertslund. Efter 4 år i lære og efter at være vokset op i et hjem, hvorfra der blev drevet reklamebureau, har Puneet i hele sin opvækst set, oplevet og forstået tilblivelsen af visuelle produkter.

I 1999 blev Puneet Adobe Certified Expert og underviste i adskillige år indenfor Adobes programmer. I årene 2000-2004 udgav Puneet flere bøger om Illustrator, Photoshop, InDesign og Acrobat. Derudover holdte Puneet utallige seminarer sammen med Adobe.

I dag fungerer Puneet som direktør og produktudvikler i Softworld og med sit store netværk og branchekendskab deltager Puneet aktivt i tilblivelsen af hvert enkelt kursus, ligesom han fortsat er drevet af sin passion, nemlig at lære andre at arbejde med visuel kommunikation.

Seneste blogindlæg


Kurser og workshops
grafiske-kurser-blog

After Effects kurser
På vores certificerede kurser i Aarhus og København får du det fulde overblik over After Effects. Se After Effects kurserne >>

InDesign kurser
Lær InDesign på 2 dage så du kan opsætte grafisk design til plakater, annoncer, foldere og meget mere. Se InDesign kurserne >>

UX design & WordPress kurser
Få en solid og praktisk forståelse for UX Design, så du kan designe gode brugeroplevelser og overbevisende design. Se web design kurserne >>


 

Se flere kurser

Find dit næste kreative kursus

Hos Softworld kan du deltage på en række kurser i InDesign, Photoshop, Illustrator, After Effects og WordPress.