Digitale Medier

Er tiden løbet fra traditionel telemarketing?

Af Puneet Oberoi den 02-05-18 14:59

Telefonsælgeren, der ringer uopfordret op har sværere kår end nogensinde. Men det betyder ikke nødvendigvis, at telefonsamtalen er dømt ude for at opnå salg. Det skal bare gøres mere intelligent.

Kan man overhovedet opnå en effektiv salgsproces med traditionel telemarketing? 

Man kan i hvert fald slå fast, at et koldt kald ikke byder på samme muligheder, som man kan opnå igennem moderne digital markedsføring.

Det største problem med traditionel telemarketing er, at det bygger på antagelser og teorietiske analyser om ens segmenter, virksomhedsstørrelser og den ønskede økonomi, som en ideel kunde har. Men det fortæller intet om, hvem præcist man skal kontakte i virksomheden, eller hvornår man skal kontakte dem.

Buying cycle er nøglen

Alle, der køber træder ind i en proces, hvor de går fra opmærksomhed til overvejelse, evaluering og frem til et eventuelt køb. Med de digitale muligheder kan du adressere alle fire hovedgrupper i en potentiel kundes beslutningsproces.

Det kan du gøre ved at have mulighed for køb af dine produkter på websiden (ja, det vidste du godt). Du skal også informere om dine produkter (det er klart). Jeg vil kategorisere disse to elementer som standard og mere eller mindre uinteressant. Det er yt og old school, og det er der for mange, der gør. Der skal mere til.

Ellers adresserer du kun de to yderpunkter i Buying Cycle – opmærksomhed og køb. Men du springer hele det gyldne mellemlag over, der rummer langt, langt større potentiale, end du tror, hvis du bringer det i spil.

Buying-cycle

Der findes mange udgaver af en buying circle. De 4 trin er en simpel form, man kan anvende for at få en grundforståelse. Men hvis det er noget man dykker mere ned i, vil man kunne nuancere sin kommunikation yderligere.

Hvad er det din virksomhed ved, som dine kunder gerne vil vide?

Driver du advokatvirksomhed, har du nogle særlige spidskompetencer. Hvad er det kunderne køber af dig som advokat? De køber råd og vejledning, og du kan f.eks. tilbyde en lille dialogboks “Spørg advokaten”, hvor alle kan stille spørgsmål. Dit svar kan være reduceret og stadig venligt.

Vigtigst af alt: Du har startet og åbnet en dialog, og du kan efterfølgende med god samvittighed nævne, at det naturligvis koster at få mere rådgivning. Du kan stille flere spørgsmål for at få din virksomhed eller organisations intellektuelle kapital identificeret.

Når den er på plads, så lægger du videoer, blogindlæg, materiale og mulighed for kommunikation op på din webside. Alt sammen adresserer brugere i stadiet overvejelse til evaluering. Men hver gang man som bruger interagerer med det digitale materiale, så kræves det, at de afgiver deres identitet.

De har selv klikket ind på det, de er blevet tiltrukket af i din kommunikation, og de har selv valgt kontakten. Den relation og det lead er varmt. Har du sat din lead-maskine ordentligt op, så har du også masser af data omkring hver lead.

Du kan se, hvordan de har ageret, og hvad de er interesseret i baseret på deres digitale fodspor. Ring dog til dem i stedet for at ringe “de gule sider igennem” som i gamle dage.

 

 

Relaterede blogindlæg

Disse opgaver skal fremtidens moderne grafiske produktionsværktøjer løse

Hvad byder 2018 på indenfor uddannelse og kreative tendenser?

Har du mødt de digitale botter omkring dig?

Adobe Dimension CC - 3D design for grafikere

Puneet Oberoi

Af Puneet Oberoi

Puneet har siden 1998 arbejdet i Softworld. I 1996 blev Puneet udlært som grafiker på et trykkeri i Albertslund. Efter 4 år i lære og efter at være vokset op i et hjem, hvorfra der blev drevet reklamebureau, har Puneet i hele sin opvækst set, oplevet og forstået tilblivelsen af visuelle produkter.

I 1999 blev Puneet Adobe Certified Expert og underviste i adskillige år indenfor Adobes programmer. I årene 2000-2004 udgav Puneet flere bøger om Illustrator, Photoshop, InDesign og Acrobat. Derudover holdte Puneet utallige seminarer sammen med Adobe.

I dag fungerer Puneet som direktør og produktudvikler i Softworld og med sit store netværk og branchekendskab deltager Puneet aktivt i tilblivelsen af hvert enkelt kursus, ligesom han fortsat er drevet af sin passion, nemlig at lære andre at arbejde med visuel kommunikation.