placeholder_200x200

Seneste nyt om grafisk design og digitale medier

Få gang i dit online salg med Google AdWords

De fleste virksomheder er i dag meget bevidste om betydningen af online salg. Mange er allerede godt i gang med at optimere forretningen til at være fullblown online. Både det fysiske salg og online salget skal balanceres, hvilket ikke er en let disciplin.

For hvordan er det lige, at vi får virksomheden optimeret til online? Svaret lyder i mange virksomheder jeg har talt med noget i retning af, ”vi skal bare i gang med det der online annoncering i form af Google AdWords, så er den ged barberet”.

Det er klart at online annoncering ER et godt svar, men bestemt ikke det eneste svar.

Google AdWords skal ikke stå alene

Med Google AdWords kan du nå de brugere, som laver søgninger relateret til det, din virksomhed tilbyder.

Der er en væsentlig faldgrube, som en betydelig mængde virksomheder går i. Det er, at de bruger alle ressourcerne på online annoncering, men glemmer den del, som skal tage i mod trafikken fra annoncering.

google-adwords3Læringen i denne faldgrube er, at et godt website, hvor kunden guides og holdes i hånden hele vejen og modtager god service undervejs, er det website, der konverterer bedst.

Man kan sammenligne det med, at en café er vildt god til at få mennesker ind i biksen, men hvis caféen ikke fokuserer på den gode service, den oplevelse, så går mange gæsterne, eller aldrig besøger caféen igen.

 

Hold brugerne i hånden hele vejen hen til kassen

Der, hvor Google AdWords sender brugerne hen, hedder en landingpage. Det er det særlige website, hvor potentielle købere lander, når de har klikket på en annonce og er glade og klar til at købe dit produkt.

Skuffelsen er alt for ofte stor hos brugerne når de finder ud af, at det de klikkede på for at købe, slet ikke kan købes på det website, de landede på.

Det betyder, at de, i løbet af få sekunder, klikker på krydset øverste i browseren eller fortsætter søgningen på et andet website, som ikke er din virksomheds side.

Altså en kunde der lige har været inde i butikken, men ikke lagt en krone. Tilmed ofte en kunde, som har kostet annoncekroner til Google, og dermed bliver det meget hurtigt en bekostelig måde at drive online forretning på.

 

Undgå at bruge annoncekroner uden udbytte

Sådan møder jeg hver dag mange danske virksomheder – som kun optimerer i deres digitale fundament. Derfor er en bæredygtig online forretning altid bygget jævnt og stabilt op så annoncer svarer overens med niveauet af virksomhedens website.

Med andre ord er det let at bruge rigtig mange annoncekroner uden udbytte, hvis det grundlæggende website til din online forretning ikke er holdbart.

 

Et optimeret website er afgørende for online salg

Når fundamentet er stabilt i form af et optimeret website, så er der ofte, næsten uanset, forretningsmuligheder i at arbejde med Google AdWords. Et annonceringssystem hvor du meget præcist kan ramme din målgruppe af brugere, som netop står og søger dit produkt. Online salg handler derfor om et godt fundament.

google-adwords2-1

På den ene side er der opbygningen af et godt website og på den anden er der tiltrækningen af kunder gennem annoncering.

Det er dynamiske størrelser, som begge kan drage nytte af hinanden, så optimeringen af de to sker optimalt set sideløbende.

 

Arbejd med website og annoncering sideløbende

Mit bedste råd til dig, der vil lære at arbejde med Google Adwords, er at oparbejde ekspertise inden for begge områder løbende og lære lidt hver dag.

Sørg for at du ikke lige pludselig kun har alt fokus på f.eks. websitet, for så misser du tiltrækningen af nye besøgende, og så besøger ingen brugere dit flotte og optimerede website.

Omvendt skal du heller ikke bruge alt dit fokus på annoncering, for så kommer der en masse besøgende ind på dit website, hvor siden ikke er klar til at give kunderne god service.

Online salg i din forretning handler om at finde denne balancegang samtidig med, at du forstår de tekniske annonceringsbegreber omkring søgeordsanalyse og hvordan en kampagne optimeres.

God fornøjelse med din digitale forretning!




authorIcon Af Christian Buch Iversen

Christian underviser i Online Marketing, digitale medier og WordPress hos Softworld. Han har arbejdet med digitale medier siden starten af det 21. århundrede og har mange erfaringer med brugen af sociale medier både privat og professionelt.

Derfor har han flere gange været i landsdækkende medier (DR og TV2), som ekspert inden for sociale medier.

Formelt har han en uddannelse fra IT-Universitetet, som kandidat i informationsteknologi, samt gode erfaringer i at styre digitale produktioner som IT projektleder.

Seneste blogindlæg


Kurser og workshops
grafiske-kurser-blog

After Effects kurser
På vores certificerede kurser i Aarhus og København får du det fulde overblik over After Effects. Se After Effects kurserne >>

InDesign kurser
Lær InDesign på 2 dage så du kan opsætte grafisk design til plakater, annoncer, foldere og meget mere. Se InDesign kurserne >>

UX design & WordPress kurser
Få en solid og praktisk forståelse for UX Design, så du kan designe gode brugeroplevelser og overbevisende design. Se web design kurserne >>


 

Se flere kurser

Find dit næste kreative kursus

Hos Softworld kan du deltage på en række kurser i InDesign, Photoshop, Illustrator, After Effects og WordPress.