placeholder_200x200

Seneste nyt om grafisk design og digitale medier

Få struktur på dit websted – og led brugerne mod det rigtige indhold

Dit websteds sideopbygning er vigtig. Er den let og gennemskuelig? Kan man få et hurtigt overblik? Bliver brugeren ledt frem mod værdifuldt indhold? Eller er strukturen derimod et udtryk for knopskydning, interne konflikter og almindelig mangel på organisation?

Sidstnævnte vil gøre dit websted langt mindre tiltalende og alle er vel enige om at undgå det. Men hvordan udarbejder du en fornuftig sidestruktur? Det vil jeg forsøge at komme med en god metode til at gøre. Med lad os før se hvad det er vi skal holde styr på.Få struktur på dit websted med enkle midler. Start med en bunke post-its + din gruppe af interessenter og lav en brainstorm på indholdet.

Overordnede indholdstyper

Grundlæggende består et websted af to typer indhold: Statisk og dynamisk. Man kan også kalde det: Sider og nyheder/blogindlæg. Sider er oftest placeret i en navigationsstruktur. Nyheder/blogindlæg er som udgangspunkt arkiveret efter tid og er derfor er de anderledes at finde rundt i. Men lad os koncentrerer os om de sider, som man som bruger oplever placeret i en fast menustruktur.

strukksturindhold-1024x545

Navigation

Langt de fleste brugere vil navigere på dit websted ved hjælp af de menupunkter, du præsenterer dem for og den hovednavigation. Fint! Lad os placere en række menupunkter som er sigende for brugeren i den navigation og give dem en prioritet. Det er her vores post-its kommer ind i billedet.

Metoden

Hvis du skal redigeret et eksisterende websted, så tag og skriv alle eksisterende menupunkterne ned på de gule sedler (starter du forfra, så går du bare i gang) og saml din gruppe af interessenter og for at alle er up to date, med persona & scenarier, værdiafklaring og anden data, som fx søgeords analyser. Meningen er, at du skal få defineret vigtigt indhold og få det placeret i en struktur, samt at få opbygningen forankret i organisationen.

Der findes ikke nogen perfekt struktur.

Men der findes det bedste kompromis.

7 gode råd til prioritering af indhold

Der findes ikke nogle perfekt struktur, men der findes det bedste kompromis. Prøv at gøre følgende:

  1. Se på hvilke emner er vigtigt, mest sigende og mest søgte og placer dem i topmenuen
  2. Placer underordnet indhold i så flad en struktur som muligt – undgå over 3 niveauer
  3. Find sider som kan redigeres sammen
  4. Se på statistikken og find de sider som ingen brugere alligevel ser - og drop dem
  5. Forenkle struktur og placer funktioner som fx ”Kontakt” og ”Find vej” i en mega footer og link til dem med anchor points
  6. Placer ”pligt indhold” i en menu som er mindre iøjnefaldende
  7. Hav in mente at ”menuer” ikke er den eneste måde at navigere på – overvej brugen af alternative måde at fremhæve indhold og navigerer, som fx teasere, masonryg grid mm.



authorIcon Af Anders Visby

Anders har deltaget i udvikling af digital kommunikation i 20 år, med en ”learning by doing” mentalitet.

Den har bragt ham til alt fra udvikling af computer spil til børn, til design af webløsninger til nogle af landets største organisationer og virksomheder.

Seneste blogindlæg


Kurser og workshops
grafiske-kurser-blog

After Effects kurser
På vores certificerede kurser i Aarhus og København får du det fulde overblik over After Effects. Se After Effects kurserne >>

InDesign kurser
Lær InDesign på 2 dage så du kan opsætte grafisk design til plakater, annoncer, foldere og meget mere. Se InDesign kurserne >>

UX design & WordPress kurser
Få en solid og praktisk forståelse for UX Design, så du kan designe gode brugeroplevelser og overbevisende design. Se web design kurserne >>


 

Se flere kurser

Find dit næste kreative kursus

Hos Softworld kan du deltage på en række kurser i InDesign, Photoshop, Illustrator, After Effects og WordPress.