placeholder_200x200

Seneste nyt om grafisk design og digitale medier

Find din digitale forretningsmodel til dit webdesign

Her har jeg inkorporeret mine prioriteter i min skitse. 2.prioritet fra venstre.

Forud for dit webdesign, skal du vide, hvad dit design skal indeholde. Det gør du ved at identificere den digitale forretningsmodel og så bygge denne ind i dit webdesign. På denne måde integrerer du virksomhedens mål med dit webdesign.

Det betyder, at hver gang brugerne agerer med websiden, så indfrier de faktisk samtidig med virksomhedens mål. Opgaven her er ikke en nem opgave. Men det er en vigtig opgave. Vi gennemgår trin for trin de faser, du skal igennem for at få indholdet på plads - jeg bruger en skovirksomhed som eksempel.

ddesignTrin 1: Hvad er sidens mål?

1. Find frem til den/de personer, der finansierer websiden.

2. Spørg dem om, hvad deres mål med sidens indhold er.

3. Udarbejd et brief, der kort giver følgende svar på:

Hvad er virksomhedens 1. prioritet med websiden?

Hvad er virksomhedens 2., 3. og 4. prioritet med websiden?

Er der øvrige ønsker til funktioner på websiden?
For at hjælpe dig igang, kan du herunder se et eksempel på en brief til højre.

 

Du kan selvfølgelig beskrive flere ting i detaljer. Men læg mærke til, at øvelsen i Trin 1 alene handler om at definere forretningsmæssige ønsker til siden. Det er stadig for tidligt at beskrive ønsker til sortering, kategorier etc.

Vi er i den indledende og vigtigste fase, og der skal vi alene fokusere på de forhold, der er indtjeningsgivende. Indtjeningsgivende forhold er både det direkte køb, men i høj grad også de sekundere prioriteter, såsom sign-up af e-mail adresser og interaktion med sociale medier.

 

Trin 2: Byg en Wireframe

En Wireframe er blot en skitse over siden, hvor du skaber et visuelt eksempel på det brief du har fået udarbejdet. Du skal udarbejde en skitse, der primært koncentrerer sig om de 4. prioriteter.

ddesign2

Prioritet 1 er jo, at man gerne vil sælge sko. Derfor fokuserer du på at bygge et eksempel på en side, hvor man kan købe disse sko.

  1. Anvend 60% af siden til at præsentere virksomhedens 1. prioritet – altså hovedproduktet, som i dette tilfælde er sko.

  2. Anvend 20% af siden til at præsentere virksomhedens 2. prioritet, som i dette tilfælde er en e-mail sign up boks. E-mail boksen, som fylder 20% af pladsen, kan sagtens beskrive, hvad man får i e-mailen.

    Tilbud, fordele og andet brugbart men vær opmærksom på, at give noget væk, som giver en værdi for brugeren. Folk skriver sig ikke gerne op, for at få endnu flere af de nyheder og tilbud, som de i forvejen har svært ved at følge med i.

  3. Anvend 20% af siden på virksomhedens 3. og 4. prioritet, som i dette tilfælde er tips til at passe godt på sine sko og en Facebook aktivitet.3. prioritet er et glimrende supplement til 2. prioritet. Her får brugeren nemlig en håndbog i PDF med tips til sko-pleje. Nogle vil endda argumentere for, at en sådan service kunne få mere plads end blot 10% af siden.

 

Her har jeg inkorporeret mine prioriteter i min skitse. 2.prioritet fra venstre. Her har jeg inkorporeret mine prioriteter i min skitse. 2.prioritet fra venstre.

 




authorIcon Af Puneet Oberoi

Puneet har siden 1998 arbejdet i Softworld. I 1996 blev Puneet udlært som grafiker på et trykkeri i Albertslund. Efter 4 år i lære og efter at være vokset op i et hjem, hvorfra der blev drevet reklamebureau, har Puneet i hele sin opvækst set, oplevet og forstået tilblivelsen af visuelle produkter.

I 1999 blev Puneet Adobe Certified Expert og underviste i adskillige år indenfor Adobes programmer. I årene 2000-2004 udgav Puneet flere bøger om Illustrator, Photoshop, InDesign og Acrobat. Derudover holdte Puneet utallige seminarer sammen med Adobe.

I dag fungerer Puneet som direktør og produktudvikler i Softworld og med sit store netværk og branchekendskab deltager Puneet aktivt i tilblivelsen af hvert enkelt kursus, ligesom han fortsat er drevet af sin passion, nemlig at lære andre at arbejde med visuel kommunikation.

Seneste blogindlæg


Kurser og workshops
grafiske-kurser-blog

After Effects kurser
På vores certificerede kurser i Aarhus og København får du det fulde overblik over After Effects. Se After Effects kurserne >>

InDesign kurser
Lær InDesign på 2 dage så du kan opsætte grafisk design til plakater, annoncer, foldere og meget mere. Se InDesign kurserne >>

UX design & WordPress kurser
Få en solid og praktisk forståelse for UX Design, så du kan designe gode brugeroplevelser og overbevisende design. Se web design kurserne >>


 

Se flere kurser

Find dit næste kreative kursus

Hos Softworld kan du deltage på en række kurser i InDesign, Photoshop, Illustrator, After Effects og WordPress.