Et godt webdesign er meget mere end blot at levere indhold og få det til at se godt ud. Når brugere besøger din side, producerer de et sæt af følelser om siden og virksomheden bag.
Disse følelser kan være positive eller negative – det er fuldstændig op til dig, og du bør ikke ignorere psykologien bag webdesign.
Designelementer påvirker humøret
Gennem tiderne har vi opnået masser af viden, der hjælper designere med at skabe effektive visuelle elementer, som spiller ind på psykologien hos publikum på en hjemmeside. For at opnå dette, skal du forstå, hvordan forskellige designelementer påvirker humøret, attituden og oplevelsen hos den besøgende, mens han eller hun browser dit website. Forstår du det helt basale inden for nogle nøgleområder af dit design, vil det hjælpe dig med at forstå og producere bedre indhold samt håndtere dit webdesign mere effektivt.
Herunder beskrives to større dele af en websides design og udvikling, som har den største indflydelse på psykologien hos de, der besøger din hjemmeside.
Disse områder spiller en stor rolle for udviklingen af et visuelt engagerende website, der får dine besøgende til at vende tilbage.
Content
Det er indholdet, der driver det design, du ser på din skærm. Besøgende kommer til din hjemmeside for at finde information, som de har behov for. Designet hjælper dem med at finde den nødvendige information nemt og hurtigt.
Engang var det normalt at se websider fyldt med indhold, og oftest en hel masse ord, hvilket gjorde det ekstremt svært at finde det nødvendige indhold, man søgte efter. Det nydelige og brugervenlige var ikke i højsædet, hvorfor det også resulterede i stress, irritation, og, ja, brugeren forlod ofte hjemmesiden med negative indtryk og følelser.
I dag bør indholdet redigeres og organiseres sådan, at der er en god forbindelse mellem at levere en tilpas mængde information uden at du oversvømmer brugeren.
Når content placeres i positive rammer, der vækker positive følelser, så er besøgende bedre i stand til at finde det, de skal bruge hurtigt, og de vil have positive indtryk efterfølgende. Du skulle jo nødig mudre din hjemmeside til med for meget indhold, så det vækker irritation og potentielle køb eller leads går tabt.
Tænk også på, at den type indhold som du præsenterer sætter en bestemt tone for dig og virksomheden. Hvis hjemmesiden ikke præsenterer den korrekte information eller er svær at overskue f.eks., så vil brugeren have samme indtryk om dig eller virksomheden.
Hold dit indhold rent, organiseret, læsevenligt, præcist og professionelt for at støtte psykologien hos dine besøgende og skabe positive og glade vibes.
Space
Når du organiserer dit indhold på dit website, skal du tage højde for den plads, som indholdet bruger. Måden du organiserer dit webdesign på har stor indflydelse på dine besøgendes følelser.
“White space” er de områder af dit design, hvor du ikke har indhold eller visuelle elementer, der kræver opmærksomhed. White Space spiller en vigtig rolle i enhver type design og især webdesign.
Det giver nemlig et visuelt pusterum for den besøgende. Disse pusterum finder du ofte i margener eller ’luften’ omkring ting i dit design.
Et koncept, der trender inden for webdesign, er minimalisme. Brugen af så lidt visuelt indhold som muligt til at føre en ide eller pointe ud i livet. Med andre ord; hvis nu en person besøger din hjemmeside og langt størstedelen af dit site er fyldt med ord, grafik, blinkende ting osv., så bliver det kaotisk – har du intet ’white space’ eller luft på siden, så er der ingenting, der giver dine besøgendes øjne en velfortjent visuel pause.
Alt i alt skal du huske, at hvis du organiserer dit indhold så det respekterer det rum, du vil præsentere indholdet på, giver du dine besøgende en følelse af professionalisme, organisering og en positiv oplevelse. Du skal jo gerne vise, at du har styr på tingene og er let at arbejde med. Keep it simple – vis, at du ikke vil spilde dine besøgendes tid.
Dette blogindlæg er skrevet efter Amber Leigh Turner's artikel 'The psychology of web design'på Thenextweb.com. Se også Amber's egen blog her.

