placeholder_200x200

Seneste nyt om grafisk design og digitale medier

Hvorfor er de 99%, der ikke køber, designerens ansvar?

design-1024x682.jpg

At bygge en landingpage, der virker, handler om meget mere end at få kunderne til at købe. Der er alt for stor fokus på, hvad kunderne får i forbindelse med et køb.

Midler som gratis fragt ved køb over et bestemt beløb, rabat ved næste køb og andet lokkemad flytter kun en meget lille del af ikke-købende kunder over til købende kunder på en webside.

Faktisk er det typisk ca. 1% af trafikken, som konverterer til handel, når en webside klarer sig godt. Set på den anden side, så er det altså 99% af de besøgende, som ikke indfrier sidens egentlige mål, og her skal det gode webdesign stå på mål.

Hvad er et godt webdesign?

Et godt webdesign skal omfavne denne store gruppe af brugere, som forlader siden uden at købe. Der er et stadie imellem 'køb' og 'ikke køb', som rummer et fantastisk stort potentiale, og det er i høj grad designerens opgave at bygge et webdesign, hvor det bliver nemt og bekvemt for brugerne at foretage handlinger, som ikke koster dem en krone. Lad ikke din kunde gå tomhændet ud af butikken.

Det må dog gerne koste brugerne en e-mail adresse, kontaktoplysninger eller afgivede informationer, som hjælper websidens ejere til at forstå markedet bedre. Her taler vi om fx. intelligente sign-up bokse, der er placeret strategisk på websiden, og hvor fordelene ved at anvende en af disse sign-up muligheder er åbenlyse for brugeren.

Et nyhedsbrev er bestemt ikke nok

Tilmelding til nyhedsbrev mest er for nyhedsbrevets ejeres skyld. Det er bare ikke lokkemad for den digitale bruger anno 2015, at de kan få endnu flere af de nyheder, som de i forvejen knap nok har tid til at læse.

Intelligent sign-up handler i højere grad om at give noget væk, som giver mening for brugerne. Tag fx en webside, hvor man sælger sko – her kan man give en lille digital håndbog væk om god skopleje, imod at brugeren afgiver sin e-mail adresse. Det giver mening for både brugeren og websidens ejere.

Brugeren får tips til at beskytte sine penge bedre og få inspiration til at passe godt på sine sko. Websidens ejere får mulighed for at sende yderligere informationer, tilbud og kampagner til brugeren. Der opbygges en relation og brugerens fremtidige sko-indkøb vil være præget af denne positive oplevelse.

Denne logik kan lige så godt anvendes på salg af abonnementer, medlemsskaber, støtte til hjælpeorganisationer, etc. Det er ikke kun traditionelle webshops der kan få glæde af, at designe en webside, hvor brugerne har langt flere muligheder end bare at købe.

dendigitaledesigner1-1024x659

Designerens opgave

Ligesom alle virksomheder anvender ressourcer på deres visuelle profil, reklamer og det generelle udtryk for at opnå en vis reaktion fra kunderne, så gælder præcis samme præmisser på en webside.

Det er designerens opgave at gøre websiden så tilgængelig og overskuelig, så brugerne nemt kan vælge hvilken måde de vil interagere med siden på og således at brugerne får præcist det de forventer ved denne interaktion. Det skaber relationer og relationer er lige med det moderne salg.




authorIcon Af Puneet Oberoi

Puneet har siden 1998 arbejdet i Softworld. I 1996 blev Puneet udlært som grafiker på et trykkeri i Albertslund. Efter 4 år i lære og efter at være vokset op i et hjem, hvorfra der blev drevet reklamebureau, har Puneet i hele sin opvækst set, oplevet og forstået tilblivelsen af visuelle produkter.

I 1999 blev Puneet Adobe Certified Expert og underviste i adskillige år indenfor Adobes programmer. I årene 2000-2004 udgav Puneet flere bøger om Illustrator, Photoshop, InDesign og Acrobat. Derudover holdte Puneet utallige seminarer sammen med Adobe.

I dag fungerer Puneet som direktør og produktudvikler i Softworld og med sit store netværk og branchekendskab deltager Puneet aktivt i tilblivelsen af hvert enkelt kursus, ligesom han fortsat er drevet af sin passion, nemlig at lære andre at arbejde med visuel kommunikation.

Seneste blogindlæg


Kurser og workshops
grafiske-kurser-blog

After Effects kurser
På vores certificerede kurser i Aarhus og København får du det fulde overblik over After Effects. Se After Effects kurserne >>

InDesign kurser
Lær InDesign på 2 dage så du kan opsætte grafisk design til plakater, annoncer, foldere og meget mere. Se InDesign kurserne >>

UX design & WordPress kurser
Få en solid og praktisk forståelse for UX Design, så du kan designe gode brugeroplevelser og overbevisende design. Se web design kurserne >>


 

Se flere kurser

Find dit næste kreative kursus

Hos Softworld kan du deltage på en række kurser i InDesign, Photoshop, Illustrator, After Effects og WordPress.