kreative-grafiske-kurser

8 kreative tendenser, du skal holde øje med i år

    Disse grafiske og kreative tendenser skal du holde øje med i 2020

    2020 er godt i gang og derfor er det på sin plads at vi ser på, hvad det nye år vil bringe af spændende tendenser inden for grafisk design, kreativitet og digitale medier.

    I blogindlægget kan du bl.a. læse om 3D-design, animation & interaktivitet, Augmented Reality, automation og meget mere. Bliv opdateret på, hvad du skal holde øje med i det nye år og få inspiration til dit kreative og digitale arbejde.

    Hvad kan du forvente at se meget mere af på den grafiske og digitale front? Her er vores (og branchens) spådomme for 2020. God læselyst!

    Hos Softworld står nogle af branchens bedste instruktører klar til at tage imod grafikere, designere, journalister, freelancere, video- og marketingfolk på en række spændende og lærerige kurser i det nye år.
    Se en oversigt over alle kreative kurser her >>

     

    1. 3D-design og realisme



    ”Fladt design” har længe været en ufravigelig trend, men nu ser det endelig ud til, at 3D, realisme og dybde er ved at gøre et comeback i den digitale designverden.

    Men 3D er ikke kun en stigende designtrend. Muligheden for at udvikle 3D-modeller er blevet populært til fremstillingen af realistiske prototyper til produktemballage, tøj- og skodesign – blot for at nævne nogle eksempler.

    3D-designmodeller har den fordel, at man kan se det endelige designresultat i et realistisk miljø, inden der bliver sat dyre produktioner i gang.


    Realisme blandet med “fladt design”
    er også noget, du skal kigge efter i 2020. Her mikses traditionel vektorgrafik med realistiske billeder – noget der kan skabe autenticitet og give kunden en bedre indlevelse i produktet. Denne type design ses brugt mere og mere på tværs af webdesign, produktpræsentationer, magasindesign og reklamemateriale.

     

    2. Minimalisme og dybde i figurer og mønstre



    I 2020 kan du også forvente at se øget brug af kreative mønstre, der kombinerer både dybde, minimalisme og 3D-design.

    Hvor vi før har været mere vant til ’gradients’ eller ’solid color’ baggrunde på f.eks. hjemmesider, vil kreative mønstre, der kombinerer minimalisme med førnævnte 3D og dybde-effekter blive brugt i udstrakt grad på digitale platforme.

     

    3. Animation og interaktivitet

    I 2020 vil du se endnu større brug af animation som et effektivt visuelt værktøj til at tiltrække opmærksomhed. Animationerne bliver stadigt mere avancerede og bruges både i bannere, annoncer, animerede ikoner, storytelling og andre grafiske elementer ved hjælp af Motion Graphics design, der giver en wow-effekt.


    Vær også på udkig efter såkaldte mikro-interaktioner,
    som kort fortalt er små interaktive elementer designet med det formål at gøre brugeroplevelsen bedre. Det kan f.eks. være en lille animation, som vises, imens en side indlæses eller tre prikker der blinker, imens du venter på, at din PDF bliver downloadet.

     



    Hos Softworld underviser vores eksperter i videoproduktion, animation og interaktivitet. Se kurserne her >>

     

    4. Unikke og håndtegnede illustrationer

    Er du digital designer med flair for tegning? Så vil du formodentligt være eftertragtet i den kommende tid. Mange virksomheder ser fordelen i at have grafikere i stalden, der kan gøre “det lille ekstra” og skabe unikke, håndtegnede grafikker, ikoner og illustrationer.

    Det håndtegnede element gør, at grafikkerne fremstår unikke, bliver husket af målgruppen og får virksomheden til at skille sig ud.

     

    5. AR - Augmented Reality design

    Augmented Reality (AR) er stadig et relativt nyt fænomen, som ikke er blevet mainstream endnu. Flere grafikere er dog begyndt at snuse til designteknikken, der går ud på at tilføje virtuelt indhold til den virkelige verden.

    Dette giver mulighed for at skabe helt nye og anderledes måder at interagere med brugere og kunder på. AR spås også at blive stort på spil-og simulationsfronten.

    Se f.eks. denne vilde reklame, som Pepsi Max satte op på et busstoppested:

     

    6. Grafiker-rollen bliver mere flydende

    I 2020 fortsætter tendensen med, at kreative roller i et firma bliver mere flydende og løsere defineret. Sidder du som f.eks. marketing- eller kommunikationsmedarbejder med et digitalt fokus vil du opleve, at du med en god grundforståelse for grafisk design, sandsynligvis vil kunne opnå større frihed i dit arbejde ved selv at kunne løse en række grafiske opgaver.

    Omvendt vil du som grafiker måske opleve, at du ved at have en basisforståelse for online marketing-mekanismer og tekniske aspekter vil få nye og spændende muligheder på arbejdsmarkedet.

    På det nye kursus Grafisk Design Basis for journalister, SoMe–, marketing- og administrationsfolk – får du en grundforståelse for grafisk produktion så du selv kan producere grafik. Læs mere om kurset her

     

    7. Smartere all-in-one marketingsystemer

    All-in-one systemer der samler alle marketingaktiviteter ét sted er ikke noget nyt.

    Dét der derimod er nyt er, at systemerne bliver smartere og mere intuitive. Det har fået mange virksomheder til at udnytte automatisering af tunge processer og repeterende arbejdsopgaver. Det giver mere plads til kreativitet og strategi og er noget, som gør arbejdsdagen lettere hos mange virksomheder.

    Chatbots, automatisk mødebooking, 1:1 opfølgning med kunder, håndtering af sociale medier samt support er blot nogle af de opgaver, som mange af de smarte all-in-one systemer kan håndtere. Det frigiver mere tid til skræddersyet opfølgning og giver i mange tilfælde bedre muligheder for en tættere kundekontakt og kundeoplevelse.

    Eksempler på all-in-one marketing systemer er bl.a. HubSpot, Salesforce, Infusionsoft og Adobe Marketing Cloud.

    8. Automatisering – uden at kende kode

    Med Zapier kan du integrere og automatisere nærmest alle systemer. Har du et CRM system, der skal knyttes sammen med et faktureringssystem, så kan du (uden at være programmør) sandsynligvis selv ved hjælp af Zapier integrere de to systemer. Herved kan der opsættes automatisk generering af faktura til en bestemt kunde, sendes mails samt holdes styr på, hvilke data der hører til en kunde.

    I 2020 vil vi fortsætte at se udviklingen af såkaldte “non-programming” apps og systemer, der kan klare smarte og avancerede opgaver på en brugervenlig måde.

    Skal du udvikle dig og få nye kreative, digitale og grafiske kompetencer i år?
    Kom godt i gang i det nye år med +30 kurser inden for grafisk design, UX, WordPress, digitale medier, Office, foto & videoredigering og meget mere.
    Se en samlet kursusoversigt her >>

     




    authorIcon Af Softworld-DK

    Softblog drives af Softworld, der er et internationalt træningscenter med fokus på digital visuel kommunikation. Siden 1995 har vi hjulpet kreative medarbejdere med at tilegne sig tidssvarende kompetencer i en kreativ og grafisk branche i konstant forandring. Vores dygtige skribenter har en bred og dybdegående teknisk og kreativ erfaring, så du er sikker på at få indholdsrige indlæg fra eksperter med fingeren på pulsen og samlet ét sted.

    Seneste blogindlæg


    Kurser og workshops
    grafiske-kurser-blog

    After Effects kursus
    På dette 3-dages kursus i Aarhus og København får du det fulde overblik over After Effects. Læs mere om kurset >>

    InDesign kursus
    Lær InDesign på 2 dage så du kan opsætte grafisk design til plakater, annoncer, foldere og meget mere. Læs mere om kurset >>

    UX design kursus
    Få en solid og praktisk forståelse for UX Design, så du kan designe gode brugeroplevelser og overbevisende design. Læs mere om kurset >>

     

    Se flere kurser