ny-workshop-brand-design

I hvilken retning kan du udvikle dig? Del 2: Skarp Grafisk Ekspert med æstetisk forståelse

Del 2 af 4: Bliv en Skarp Grafisk Ekspert med æstetisk forståelse

Skarp-grafisk-ekspert2-01
Som Skarp Grafisk Ekspert med æstetisk forståelse, kan du få et bredere repertoire og nye kreative kompetencer. Du udvider dine muligheder til fordel for din egen og din virksomheds udvikling. 

 

Her kan du læse mere om 3 skridt, der skal til for at tage din faglighed som grafiker til det næste niveau.

 

 


Kreativ teknologi udvikler sig overalt, men hvilken retning skal din faglighed have?  

I en serie af 4 dele kan du læse om nye faglige retninger, hvor efterspørgslen er stor, og hvor du let opnår den viden, du skal bruge, for at arbejde med de spændende nye muligheder.

Følg med i de næste uger, hvor du kan lade dig inspirere til at få en række nye kreative kompetencer i din visuelle værktøjskasse. 

1) Webdesigner med sans for de magiske detaljer

2) Skarp Grafisk Ekspert med æstetisk forståelse 
3) Video- og animationsartist der kan det, de andre misunder 
4) Den efterspurgte Marketing Grafiker, der kan mere end tekst og billeder

Kreativitet skal have plads

Når du arbejder med grafisk design, er kreativiteten vigtig for dit produkt. Men det kan være svært at fremtvinge i dit arbejde, når travlhed, nye formater, nye muligheder og nye behov træder frem i virksomheder. 

Den Skarpe Grafiske Ekspert er bedre i stand til at imødekomme de her behov, på flere fronter, med en solid teoretisk og teknisk viden. Din æstetiske forståelse og kvaliteten i dit arbejde øges, hvis du kender bedre til programmerne på tværs af dit felt, og dine nye evner flettes med din eksisterende viden.

Så "den gamle grafiker" er altså ikke irrelevant. Tværtimod. Det er en kæmpe fordel, når man som en Skarp Grafisk Ekspert forstår de nye værktøjer, skærme, medier og formater - et landskab, hvor du navigerer på tværs med æstetikken på plads.

Hvis du har mod på at tage skridtet videre, så lad os dykke ned i, hvordan du gør herunder. 

den-grafiske-vaerktojskasse

Sådan kommer du igang - 3 skridt du kan tage

Med de rette skridt kan du udnytte dine kundskaber til at forankre ny viden om værktøjerne, der favner kreativiteten bredere, og du kan byde ind på flere fronter i den grafiske afdeling eller i marketing og kommunikation.

1. FÅ MERE PLADS TIL KREATIVITETEN

En grafisk ekspert med en æstetisk forståelse ved, at selvom kreativitet kommer indefra, er det nødvendigt at kende mulighederne (og begrænsningerne) i de værktøjer, man bruger, for at kunne opnå det helt rigtige æstetiske udtryk.

Undgå tidsrøvere

Ved at være komfortabel på tværs af de programmer du bruger, f.eks. InDesign, Photoshop, Illustrator eller et helt fjerde program, undgår du tidsrøvere og får dermed mere plads til at sætte dit helt særlige kreative udtryk på dine grafiske produktioner.

Mange grafiske designere kan nikke genkendende til, at mange af de opgaver de udfører, ofte kan være gentagne. Ved at opsætte smarte skabeloner og bruge plugins kan du automatisere mange af de opgaver du udfører, og dermed spare en masse tid.

Hvordan kommer du igang?

Hos Softworld har vi unikke kurser på rutineret niveau i f.eks. Photoshop, Illustrator og InDesign, som er særligt målrettet grafikere, der for alvor vil få plads til kreativiteten ved at lære smarte værktøjer og funktioner, der effektiviserer workflows og arbejdsgange.

Se et videotip: Sådan kan du bruge automatiske værktøjer i Photoshop
I videoen nedenfor får du et indblik i, hvordan mange af dine grafiske opgaver kan automatiseres i Photoshop med actions og smarte plugins:


 

2. FÅ EN TEKNISK FORSTÅELSE (UDOVER DIN GRAFISKE KUNNEN)

Udover at være den kreative kilde, har en Skarp Grafisk Ekspert ofte også forståelsen for de mere tekniske aspekter af design-delen.

Hvordan kan du optimere din grafik, så den fungerer på tværs af digitale medier?

Producerer du grafik til brug på en hjemmeside er det f.eks. vigtigt, at du har styr på formater og ved, hvordan du optimerer filstørrelser, så de indlæses hurtigt – uden at det går udover kvaliteten.

Det er også en stor fordel at vide, hvilke grafiske formater, der fungerer bedst på forskellige sociale medier. Der findes heldigvis en række ressourcer, hvor du kan hente ”cheat sheets” med de til en hver tid gældende størrelser for f.eks. Facebook, LinkedIn og Instagram. Du kan også hente vores cheat sheets i mini-guiden til digital grafik her: 

HENT GUIDEN HER 

Få et godt fodfæste med kendskab til skærmstørrelser og nye systemer

Det stigende antal skærmstørrelser og enheder er også altafgørende for, hvordan du opsætter dine grafiske produktioner. Det er vigtigt, at dit design står skarpt på en lille smartphone-skærm såvel som en stor Retina-skærm i fuld opløsning.

Ved du i ovenikøbet, hvordan grafik, billeder og opsætning af layout fungerer i CMS systemer som f.eks. WordPress og Joomla, så er du en grafiker med et godt fodfæste ind i fremtiden.

Tip: Optimér filstørrelsen på din grafik med ét klik
Med den gratis online-tjeneste TinyPNG kan du komprimere din grafik så de fylder mindre, hvis de skal bruges f.eks. på en hjemmeside eller en anden digital platform. 

tiny-png-eksempel

3. LÆR AT PRODUCERE GRAFIK I MODERNE FORMATER

Forskellige typer grafiske formater som infografikker, ikoner og animationer bliver efterspurgt mere og mere i takt med, at flere virksomheder nu kæmper en brav kamp om at fange og fastholde opmærksomheden til brugere på digitale og sociale medier.

Det kræver, at du har styr på, hvad der gør en infografik god. Det kræver også, at du er i stand til at skabe et gennemgående visuelt udtryk i virksomhedens DNA og udarbejder designs, der overholder UX principper og skaber de gode brugeroplevelser. Det kan du lære mere om i vores gratis guide:

HENT UX DESIGN GUIDEN  

Begrænsningerne forsvinder

Det er gyldne tider for designere i det digitale, da der nærmest ikke længere findes begrænsninger for, hvad du kan designe og producere af spændende grafik og indhold.

Med et kursus i f.eks. Infografik, Animeret infografik, UX design, UI og UX med Adobe XD og/eller WordPress – Webdesign og layout, er du på forkant med, hvad der vil være efterspurgt af grafiske medarbejdere på tværs af brancher i de kommende år.

Tip: Producér animerede GIF-budskaber med dine grafikker
Animerede GIF-er kan være både sofistikerede og kreative. Vidste du, at du nemt selv kan bygge dem i Photoshop? Se hvordan i denne lille video:

 



Med denne samling af kompetencer kan du give kreativiteten mere plads og bruge din æstetiske forståelse på tværs af programmer til at designe grafiske løsninger til flere medier i flere formater. Den Skarpe Grafiske Ekspert står unikt i forhold til nuværende og kommende jobmuligheder.

Her kan du læse mere om kurserne der bringer dig i mål som en Skarp Grafisk Ekspert:

indesign-pakketilbud-thInDesign Rutineret • 2 dage
Gør dine projekter mere kreative og spændende samt lær effektive arbejdsmetoder, der sparer dig for en masse tid og øger din produktivitet.
På kurset InDesign Rutineret får du også inspiration og sparring på tværs af holdet og ser, hvordan andre InDesign brugere løser deres opgaver.

 

Photoshop-Kreativitet-420x380Photoshop Kreativitet • 3 dage
Sæt fart på din kreativitet i Photoshop ved at lære om spændende metoder til kreativ billedbehandling, så du kan tilføje det lille ekstra, der skal til, for at de skiller sig ud fra mængden.

 

illustrator-rutineret-kursusIllustrator Basis og Rutineret 2 + 2 dage
På et 2-dages Illustrator Basis kursus lærer du at skabe vektor-baseret grafik, der kan skaleres i uendelige størrelser.

På kurset Illustrator Rutineret tager du skridtet videre og opdager nye kreative muligheder med dit design af logoer, ikoner, infografikker og du lærer smarte værktøjer, der sætter fart på dit grafiske arbejde. 



Infographics-kursus-Infographics  2 dage
Med infografikker kan du nemt formidle kompleks information, som også er særligt delevenligt på de sociale medier. På dette hands-on kursus lærer du at planlægge og opbygge dine egne infografikker. Vi dykker ned i layout og skitser med det fokus, at få det helt rigtige visuelle udtryk i dine infografikker.

 

Kurserne beskrevet i dette blogindlæg dækker 11 dage til en samlet pris på kr. 46.975,- ekskl. moms. Skriv til os på kursus@softworld.dk for at høre mere om kurserne og dit udbytte.

Du er også velkommen til at ringe på telefon 7020 8055.




authorIcon Af Hjalte Bach

Hjalte Bach er uddannet i Erhvervsøkonomi og Organisationskommunikation med speciale i digital marketing, content og branding. Hjalte arbejder særligt med lead generering, digital udvikling og content marketing på tværs af kanalerne med erfaring i større internationale samt mellemstore virksomheder.