placeholder_200x200

Seneste nyt om grafisk design og digitale medier

Optimer dit webdesign med Benchmarking - Sådan gør du!

Lær hvordan du får gode ideer til at komme foran dine konkurrenter. Find styrker og svagheder hos dig selv og dem, der ligner dig mest.

Som webansvarlig er der ofte ikke tid til at holde et skarp øje med, hvad konkurrenterne eller lignende organisationer har gang i online. Men det er en rigtig god ide jævnligt at se på, hvor man står - hvad enten man skal vedligeholde en eksisterende løsning eller skal i gang med at lave en helt ny. En af de metoder, som du kan bruge, er benchmarking.

Optimer dit webdesign

Formålet med metoden er, at du i sidste ende får gode ideer til, hvordan du kommer videre med udviklingen af dit websted. Og dernæst finde ud af, hvor man skal sætte ind og forbedre. Hvor der er lavhængende frugter man nemt kan plukke og sidst men ikke mindst, styre uden om de områder, hvor man af en eller anden grund står over for stor modstand.

Benchmarking er en metode, hvor man forholder sig til sit eget websted og en 4-5 andre sites, som man anser som væsentlige spillere på banen. Man stiller en 10-11 parametre op og giver en karakter ud for hvert parameter for hvert af de undersøgte websteder. På det grundlag laves en ”spiderweb graf”:

spiderweb

Sådan kommer du i gang

sitebeam

Det er en god ide at sætte et Excel eller et andet regneark op, som også kan tegne grafer. Men er du ikke en haj til Excel, så kan graferne nemt tegnes i fx illustrator på en pænere måde.
Du starter med at definere de parametre, som du ønsker at teste. De kunne fx være:

Webstedets formål
Indhold
Struktur
Navigation
Tilgængelighed

Det væsentlige her er, at du skal finde de områder, som er specifikt interessante for dit websted. Dernæst skal du udvælge de konkurrenter, du vil måle op mod. Find dine onde ånder eller mest beundrede lige mænd.

 

 

Måleteknikker

Du kan lave vurderingen med to måder. Med den ene er dig som kommer med en vurdering. Vi er alle brugere af webløsninger og hvis du er webansvarlig har du sikkert fingeren på pulsen.

Så nyd at dele hug ud og give karakterer, men bedst af alt få øjnene op for, hvor forskelligt man kan gribe web kommunikation an, og lær af det gode som andre gør og vurder om det middelmådige ikke kan undgås når det er dit projekt, som skal i gang.

Den anden metode er en teknisk måling. Ja faktisk kan du nøjes med kun den tekniske måling, hvis det er det, du synes er vigtigst, men den kan selvfølgeligt aldrig komme med en vurdering af, hvordan en bruger oplever et websted.

Den tekniske måling kan fx laves på www.sitebeam.net. Værktøjet er gratis når du kun måler på 5 sider, men et abonnement kan fås til overkommelige penge.

Sitebeam spytter en masse resultater ud og du udplukker dem du måler på og putter dem i dit skema.

På den måde, får du et sundt overblik over dig og dine lige mænd. Men bedst af alt en visualisering af styrker og svagheder og plan for, hvor du skal sætte ind.




authorIcon Af Anders Visby

Anders har deltaget i udvikling af digital kommunikation i 20 år, med en ”learning by doing” mentalitet.

Den har bragt ham til alt fra udvikling af computer spil til børn, til design af webløsninger til nogle af landets største organisationer og virksomheder.

Seneste blogindlæg


Kurser og workshops
grafiske-kurser-blog

After Effects kurser
På vores certificerede kurser i Aarhus og København får du det fulde overblik over After Effects. Se After Effects kurserne >>

InDesign kurser
Lær InDesign på 2 dage så du kan opsætte grafisk design til plakater, annoncer, foldere og meget mere. Se InDesign kurserne >>

UX design & WordPress kurser
Få en solid og praktisk forståelse for UX Design, så du kan designe gode brugeroplevelser og overbevisende design. Se web design kurserne >>


 

Se flere kurser

Find dit næste kreative kursus

Hos Softworld kan du deltage på en række kurser i InDesign, Photoshop, Illustrator, After Effects og WordPress.