Hollænderen Zilla van den Born lavede et ret interessant eksperiment om, hvor misvisende fotos kan være på de sociale medier. I hele fem uger snød Zilla sin familie og facebookvenner, som troede at hun var taget på en lang og spændende ferie gennem sydøst-asien.
I virkeligheden var hun bare hjemme i Amsterdam og alle fotos havde hun manipuleret med Photoshop.
'Snydt!' Sådan tager du på eventyr gennem Asien med Photoshop
Zilla brugte hendes ’ferie’ på at manipulere rejsebilleder og placere sig i flere situationer, som du nok ville forvente, at en turist ville kaste sig ud i og dele det på facebook.
Se fx. dette billede – ’Næ, hvor fint, Zilla er ude og snorkle i havet!’ ville hendes godtroende facebookvenner måske tænke.
Men i virkeligheden svømmer hun i en pool i hendes lejlighedskompleks – se hvordan hun har fået fisk og lignende ind på billedet med Photoshop.
Ommøblerede sit soveværelse til et hotelværelse og Skypede med sine familie
Udover, at hun også besøgte den lokale orientalske restaurant og fik et billede med et buddhistisk munk, så ommøblerede hun også sit soveværelse så det lignede et asiatisk hotelværelse.
Ingen anede mistanke og hun skypede endda med sin familie fra soveværelset - Naturligvis med sort plastik for vinduerne så tidsforskellen passede.
Vi filtrerer og manipulerer hvad vi viser på sociale medier
Så hvorfor gøre det? Udover, at hun brugte det som et projekt på hendes universitet, fortæller Zilla van den Born lokale medier i Amsterdam sit motiv; ”Jeg gjorde det her for at vise folk, hvordan vi filtrerer og manipulerer, hvad vi viser på sociale medier og, at vi skaber en online verden, som ikke afspejler virkeligheden.
Mit formål var at bevise, hvor normalt og let det er at forvrænge virkeligheden. Alle ved, at billeder af modeller er manipuleret, men vi overser meget ofte det faktum, at vi også manipulerer virkeligheden i vores egne liv.”
Mine kilder til historien stammer fra denne artikel i PetaPixel.com af Gannon Burgett og denne artikel fra Gapyear.com af Will Jones
Hjalte Bach er uddannet i Erhvervsøkonomi og Organisationskommunikation med speciale i digital marketing, content og branding.
Hjalte arbejder særligt med lead generering, digital udvikling og content marketing på tværs af kanalerne med erfaring i større internationale samt mellemstore virksomheder.