ny-workshop-brand-design

Top 4 udfordringer med skabeloner i PowerPoint

Top 4 udfordringer for grafikere der opbygger skabeloner i PowerPoint

Er du ved at være træt af, at dine flotte designs ikke bliver som tiltænkt, så snart de skal implementeres i en PowerPoint-skabelon?

I dette blogindlæg kigger vi på de 4 mest udbredte udfordringer, du som designer måske møder, når du som Adobe-bruger bliver stillet opgaven at udvikle en visuel og flot PowerPoint-skabelon.

Du kender det måske:

Du er blevet færdig med et projekt og overleverer din designmanual med alle skrifttyper, farver og grafikker, der er nøje udvalgt til opgaven. Men vent. Du er alligevel ikke færdig endnu. Nu skal det hele nemlig over i PowerPoint-præsentationen, som salgsafdelingen har bestilt, og det er nemmere sagt end gjort.


Skrifttyperne, du har valgt, er ikke tilgængelig i din kollegas version af PowerPoint. Grafikken ser mærkelig ud og farverne, du har valgt, er ikke rigtige. Det er som om, du er tilbage ved start.

Den gode nyhed er, at du ikke er den første, der møder disse problemer, så snart grafik og design skal videre fra Adobe-programmerne og over i Office-skabeloner.

Office-programmerne fungerer generelt meget forskelligt fra, hvad vi som grafikere og designere er vant til fra f.eks. InDesign, Photoshop og Illustrator. Nedenfor kigger vi på 3 almindelige problemer, du kan støde på i forbindelse med PowerPoint-skabelondesign, samt hvordan du løser dem.

1: Omdannelsen af dine Adobe filer til Microsoft PowerPoint venlige formater

Omdannelse af filerne fra Adobes post-script baserede format til et Microsoft PowerPoint-format er en af de mest hyppige problemer for grafiske designere. De to filtyper er ikke forenelige, og du er nødt til at eksportere dine PSD, EPS-, PDF- og andre Adobe-formater til PowerPoint venlige formater.

I Illustrator er et godt tip f.eks. at eksportere din vektor-grafik i formatet Enhanced Meta File, men her er der også elementer, du skal være opmærksom på.

gif-illlustrator-til-powerpointI Illustrator kan du f.eks. eksportere vektor-grafik i et PowerPoint-venligt format


Når du nemt kan få din Adobe-grafik ind i PowerPoint kommer næste udfordring – nemlig valg og brug af skrifttyper på tværs af programmerne og på tværs af Mac og PC. Her kommer udfordring nr. 2 ind i billedet – så læs videre her.

2: Problemer med skrifttyper på tværs af Mac og PC
opentype-palette

Du har valgt den perfekte skrifttype til et projekt, og nu skal den bare overføres til den flotte PowerPoint-skabelon, som din kollega skal bruge til sin næste præsentation. 


Mange kan nok nikke genkendende til, når brugeren eller kunden skal bruge design-skabelonen i Microsoft: Den valgte skrifttype ser ikke ud som den skal eller findes måske slet ikke og bliver erstattet med en ”lignende” skrifttype.

Der findes heldigvis løsninger på skrifttype-problematikken. Med lidt planlægning, godt forarbejde og ved at kende et par grundlæggende teknikker, kan du stadig få din planlagte typografi med over til brugerens PowerPoint-præsentation.

OpenType er en gruppe skrifttyper, som er egnet til både Microsoft- og Adobe-programmerne. Som udgangspunkt er OpenType-skrifttyper tilgængelig på både Mac og PC. Den lidt mindre gode nyhed er måske, at du skal gå på kompromis med dine udvalgte favorit-fonte, men ved at bruge OpenType-fonte sikrer du, at dit planlagte design fungerer på tværs af Mac / PC og Adobe / Microsoft.


3: Du er vant til de mange smarte værktøjer og teknikker i Adobe-programmerne

I Photoshop, Illustrator og InDesign er det legende let for dig som designer at lave justeringer, farvekorrigering og billedbehandling. Tænk hvis du kunne lave disse ændringer direkte i din PowerPoint-skabelon?

PowerPoint er selvfølgelig ikke Photoshop. Men! Der findes faktisk også muligheder for at lave billedbehandling og rettelser direkte i PowerPoint. Det førnævnte Illustrator eksport-trick gør, at du kan ændre farve, form m.m. på din vektor-grafik i PowerPoint.

Muligheder med justeringer, som du kender fra Photoshop, findes faktisk også i begrænset omfang i PowerPoint f.eks. skalering, beskæring, fjerne baggrund-effekt, kontrast, skarphed og farvejustering – for at nævne nogle.

Nu ved du, hvordan du kan takle tre af de største udfordringer for grafiske designere i PowerPoint. Så hvor slemt kan det være?


4: Forfærdeligt. Hjælp mig - PowerPoint er ikke Adobe!

Du vil hellere bruge Adobe. Du gruer dig ved tanken om at bruge Office-programmer, når du ved, at du nemt kan lave flotte designs i Photoshop, InDesign og Illustrator. Hvis det var dit valg, så ville du måske aldrig bruge PowerPoint til designarbejde.

Men sagen er, at dine brugere arbejder i PowerPoint og de har brug for dine designfærdigheder (og de har måske ikke lige så mange kreative hår på sit hoved som du har…). Derfor er PowerPoint et godt redskab med gode visuelle muligheder, som vi som designere skal kende til.

Hvis vi koger det hele ned, så er måske det bedste tip til dig, der skal udvikle skabeloner til præsentationer, at bruge PowerPoint til hele designprocessen fra start. Du slipper for at bruge en masse tid på at begynde i ét program for så at støde på de problemer, vi har nævnt i dette blogindlæg.

illustrator-og-powerpoint

Her ser du et eksempel på, hvordan grafik fra Illustrator bruges i en PowerPoint-skabelon


Det er nemlig muligt at levere flotte skabeloner i tråd med din kreative vision – direkte i PowerPoint. Du skal bare kende til grundværktøjerne, de grafiske eksport- og import muligheder samt vide, hvordan skabeloner opsættes mest effektivt og brugervenligt i programmet.

På 1-dags kurset PowerPoint Skabelondesign lærer vores Microsoft-instruktør dig lige præcis dét, du som grafisk designer skal vide for effektivt at levere den næste skabelon, der nemt kan genbruges og ændres af dine kunder og kolleger i virksomheden.

Læs mere om kurset og se datoer i København og Aarhus via dette link












authorIcon Af Laura Reininger

Laura er digital designer og online marketing specialist og har arbejdet tæt sammen med grafiske designere og bureauer i den kreative branche. Hun er Cand.IT og uddannet indenfor international markedsføring og oplevelsesdesign. Laura har også været kommunikationsansvarlig for en række kunstgallerier og design magasiner i Danmark og i udlandet.