placeholder_200x200

Seneste nyt om grafisk design og digitale medier

Udgiv indhold på tværs af digitale platforme

”Content is king” er ubetinget et af internettets mest brugte fraser. At indhold er konge er heller ikke helt forkert. I naturlig forlængelse af indhold kommer dog timing og relevans.

Godt indhold bør udgives på det rette tidspunkt, på de rette digitale platforme og medier og når det er relevant.

I grunden handler det om, at give brugerne en oplevelse af, at dit indhold fremkommer lige præcist, når de har behov for det. Samtidig bør indholdet ikke være anmassende, for komplekst eller for simpelt. At skabe godt indhold er en disciplin i sig selv.

En mindst lige så væsentlig disciplin er at udgive indholdet i det digitale økosystem. Et organisk system, hvor hver celle i organismen er digitale platforme som Facebook, Twitter, Instagram eller en weblog.

Mens E-mail, webside, blog og delvist google er owned/kontrolleret, er det essentielt at forstå, at det digitale økosystem er på brugerens og offentlighedens banehalvdel.

 

Dit indhold bør omtales på flere digitale platforme

Det er vores opgave som skabere af indhold, at vi giver brugere en opfattelse af en sammenhæng i denne digitale organisme, som repræsenterer en organisation eller virksomhed. Det kan være svært at overskue de digitale platforme på tværs, men ved brug af indholdsplanlægning, kan du få en del hjælp til at få gode digitale rutiner indarbejdet.

For når vi producerer et godt blogindlæg med tilhørende billeder og videomateriale, bør indlægget omtales på flere digitale platforme.

digoko2-1024x849

 

Spørgsmålet er bare; hvornår og hvordan?

Skal vi skrive ud på alle digitale platforme med det samme vi udgiver blogindlægget og samtidig sende en nyhedsmail?

Skal vi holde indholdet og omtale det asymmetrisk på vores forskellige digitale platforme?

Det afhænger af vores indhold og den sammenhæng vi udgiver det i. Der er f.eks. stor forskel på et nyhedsmedie med mange daglige nyheder og så en mellemstor virksomhed hvor mængden af indhold er begrænset.

I sidste tilfælde kan der være en fordel i at sprede indholdet på flere platforme over tid, mens et nyhedsmedie har en stor mængde indhold og derfor vil der være andre overvejelser i spil her.

 

Digitale sammenhænge handler om at forstå, hvordan en virksomheds sociale medier, nyhedsmails, blog og website spiller sammen og organiseres på den mest optimale måde.




authorIcon Af Christian Buch Iversen

Christian underviser i Online Marketing, digitale medier og WordPress hos Softworld. Han har arbejdet med digitale medier siden starten af det 21. århundrede og har mange erfaringer med brugen af sociale medier både privat og professionelt.

Derfor har han flere gange været i landsdækkende medier (DR og TV2), som ekspert inden for sociale medier.

Formelt har han en uddannelse fra IT-Universitetet, som kandidat i informationsteknologi, samt gode erfaringer i at styre digitale produktioner som IT projektleder.

Seneste blogindlæg


Kurser og workshops
grafiske-kurser-blog

After Effects kurser
På vores certificerede kurser i Aarhus og København får du det fulde overblik over After Effects. Se After Effects kurserne >>

InDesign kurser
Lær InDesign på 2 dage så du kan opsætte grafisk design til plakater, annoncer, foldere og meget mere. Se InDesign kurserne >>

UX design & WordPress kurser
Få en solid og praktisk forståelse for UX Design, så du kan designe gode brugeroplevelser og overbevisende design. Se web design kurserne >>


 

Se flere kurser

Find dit næste kreative kursus

Hos Softworld kan du deltage på en række kurser i InDesign, Photoshop, Illustrator, After Effects og WordPress.