ny-workshop-brand-design

Nyt om grafisk design og digitale medier

Webdesign, Persona & Scenarie - webdesign med brugeren i centrum

personascenarie

Det er vigtigt at have en ide om, hvem brugeren er. Særligt når det gælder webløsninger, som har potentialet til at give brugere en lang række fantastiske muligheder. Her er Persona & Scenarie et brugbart værktøj.

Som ansvarlig webdesigner, kan det give en solid hovedpine med hensyn til at ramme lige der, hvor brugeren er. Ikke over målet – for så spilder vi tid og penge på funktioner, som ingen gider bruge. Men heller ikke under målet, så vi ikke får brugeren engageret.

Derfor kan dit webdesign bruge ‘Persona og Scenarie’ – her får du metoden.

personascenarie

 

For at få et præcist og levende billede, kan du bruge metoden ‘Persona & Scenarier’. Metoden har været genstand for forskning på flere universiteter, men den er skabt til at kunne bruges af alle, der vil forstå brugeren og skabe webdesign, der fungerer. Og ja! Vi skal nu til at lege bruger.

 

Webdesign og Persona: Hvem er i fokus?

Først skal du naturligvis have en ide om, hvem det er der er i fokus, hvem er målgruppen? Det bør være defineret før du bliver hyret, men en målgruppe er kun defineret ved en række overordnede demografiske parametre og ikke om enkelte mennesker. Det er det du skal definere!

I den ene del af metoden klæder vi en række persontyper på, som bliver Persona.

Tænk på det som netop en påklædningsdukke. Vi finder ud af, hvad de tænker og føler om en lang række emner, som er relevante for vores fremtidige website. Har de en smartphone, en tablet og en pc? Har de børn? Hvad er deres job? Hvad de hedder og hvordan de ser ud? Og vigtigst af alt, hvad motiverer dem til at besøge dit websted?

 

Scenarie: Hvilke handlinger foretager din Persona?

personascenarie

 

Når vi ved, hvad der motiverer brugeren, så går vi ind i den anden del af metoden – Scenariet. Hvilke handlinger foretager vores Persona for at komme i mål med sit besøg på dit fremtidige websted?

Hvilke funktioner og services vil gøre, at vores Persona får en succesoplevelse og kommer igen? Det er de funktioner, vi skal implementere på webstedet.

 

Lav så mange Personaer som muligt

Det er selvfølgelig ikke nok at nøjes med en Persona. Lav lige så mange, der er brug for, og gør det igen når webstedet har udviklet sig og nye brugere samt behov bliver aktuelle.

 

Modtag vores nyhedsbrev og hent en mini-guide til UX design (PDF)

Hent en guide til UX design

I denne 28-siders mini-guide til UX design får du overblik over de vigtigste UX designprincipper og teknikker, så du kan bruge dem optimalt i dit daglige arbejde. I vores nyhedsbreve sender vi dig fra tid til anden invitation til events, information om nye kurser samt ny viden og inspiration fra den kreative branche.

TILMELD OG HENT UX GUIDEN




authorIcon Af Anders Visby

Anders har deltaget i udvikling af digital kommunikation i 20 år, med en ”learning by doing” mentalitet.

Den har bragt ham til alt fra udvikling af computer spil til børn, til design af webløsninger til nogle af landets største organisationer og virksomheder.

Seneste blogindlæg


Kurser og workshops
grafiske-kurser-blog

After Effects kurser
På vores certificerede kurser i Aarhus og København får du det fulde overblik over After Effects. Se After Effects kurserne >>

InDesign kurser
Lær InDesign på 2 dage så du kan opsætte grafisk design til plakater, annoncer, foldere og meget mere. Se InDesign kurserne >>

UX design & WordPress kurser
Få en solid og praktisk forståelse for UX Design, så du kan designe gode brugeroplevelser og overbevisende design. Se web design kurserne >>


 

Se flere kurser

Find dit næste kreative kursus

Hos Softworld kan du deltage på en række kurser i InDesign, Photoshop, Illustrator, After Effects og WordPress.