Det er vigtigt at have en ide om, hvem brugeren er. Særligt når det gælder webløsninger, som har potentialet til at give brugere en lang række fantastiske muligheder. Her er Persona & Scenarie et brugbart værktøj.
Som ansvarlig webdesigner, kan det give en solid hovedpine med hensyn til at ramme lige der, hvor brugeren er. Ikke over målet – for så spilder vi tid og penge på funktioner, som ingen gider bruge. Men heller ikke under målet, så vi ikke får brugeren engageret.
Derfor kan dit webdesign bruge ‘Persona og Scenarie’ – her får du metoden.
For at få et præcist og levende billede, kan du bruge metoden ‘Persona & Scenarier’. Metoden har været genstand for forskning på flere universiteter, men den er skabt til at kunne bruges af alle, der vil forstå brugeren og skabe webdesign, der fungerer. Og ja! Vi skal nu til at lege bruger.
Webdesign og Persona: Hvem er i fokus?
Først skal du naturligvis have en ide om, hvem det er der er i fokus, hvem er målgruppen? Det bør være defineret før du bliver hyret, men en målgruppe er kun defineret ved en række overordnede demografiske parametre og ikke om enkelte mennesker. Det er det du skal definere!
I den ene del af metoden klæder vi en række persontyper på, som bliver Persona.
Tænk på det som netop en påklædningsdukke. Vi finder ud af, hvad de tænker og føler om en lang række emner, som er relevante for vores fremtidige website. Har de en smartphone, en tablet og en pc? Har de børn? Hvad er deres job? Hvad de hedder og hvordan de ser ud? Og vigtigst af alt, hvad motiverer dem til at besøge dit websted?
Scenarie: Hvilke handlinger foretager din Persona?
Når vi ved, hvad der motiverer brugeren, så går vi ind i den anden del af metoden – Scenariet. Hvilke handlinger foretager vores Persona for at komme i mål med sit besøg på dit fremtidige websted?
Hvilke funktioner og services vil gøre, at vores Persona får en succesoplevelse og kommer igen? Det er de funktioner, vi skal implementere på webstedet.
Lav så mange Personaer som muligt
Det er selvfølgelig ikke nok at nøjes med en Persona. Lav lige så mange, der er brug for, og gør det igen når webstedet har udviklet sig og nye brugere samt behov bliver aktuelle.


Den har bragt ham til alt fra udvikling af computer spil til børn, til design af webløsninger til nogle af landets største organisationer og virksomheder.