ny-workshop-brand-design

Nyt om grafisk design og digitale medier

5 gode råd: Sådan vælger du det rette plugin til dit WordPress site

Der findes et hav af plugins, og det kan være svært at gennemskue, hvilke der fungerer, og hvilke der ikke gør. Her får du fem gode råd til at finde det rette plugin til din hjemmeside.

Når du laver et WordPress site, har din hjemmeside fra start en basis af funktionalitet. Den kan du udvide ved at bygge ovenpå med temaer og plugins. En hjemmeside kan kun have ét tema, men der kan være mange plugins installeret.

For eksempel kan det være, at du mangler en kontaktformular, en webshop eller et søgemaskineoptimeringsværktøj, hvis det ikke er en del af den funktionalitet, som følger med dit valgte tema. Og det er her plugins kommer ind i billedet.

Der findes et hav af plugins, og tricket er at kunne gennemskue, hvilke der fungerer, og hvilke der ikke gør. Alle, der kan finde ud af at kode, kan i princippet lave et plugin til WordPress, og derfor svinger de meget i kvalitet og funktionalitet.

Hvilke plugins, der fungerer, kan dog være forskelligt fra site til site afhængigt af, hvilket tema, der er valgt, og hvilke andre plugins, der er installeret. Heldigvis er der råd at hente, så du hurtigt kan bedømme, om et plugin er værd at prøve af eller ej.

Sådan vælger du den rigtige plugin til din WordPress installation

Lad os sige, at du ønsker et søgemaskineoptimeringsværktøj (SEO) på dit site. Under Plugins → Tilføj nyt → Søg plugins søger du på ”SEO”. 3.307 plugins dukker op.

Det allerførste hedder sandsynligvis ”Yoast SEO”. Lad os prøve at sammenligne det med et andet plugin, fx ”Pods SEO”.

Yoast-SEO.png

Pods-SEO.png


1: Tjek, om det er kompatibelt

Teamet bag WordPress udvikler hele tiden på hjemmesideplatformen, og der kommer ofte opdateringer. Det er ikke alle plugin-udviklere, der arbejder løbende med deres plugins, og derfor er det første på tjeklisten at se, om det er kompatibelt med din version af WordPress. I dette tilfælde er både Yoast SEO og Pods SEO kompatibelt.
 

2: Tjek, hvornår det sidst er opdateret

I tråd med WordPress’ løbende opdateringer, er det også vigtigt at se på, hvornår plugin’et sidst er blevet opdateret. På nettet går tingene hurtigt, og et plugin, der bare er nogle måneder bagud, kan være forældet både i forhold til din version af WordPress, men også det tema og de andre plugins, du måske har installeret.

I dette tilfælde er Yoast SEO opdateret sidst for 1 dag siden – det er rigtig godt. Op til for en måned siden kvalificerer som rimelig godt. Pods SEO er til gengæld sidst opdateret for 10 måneder siden, og det taler meget ned i forhold til vurderingen. Meget kan nå at ske på 10 måneder. På den tid er WordPress bare i sig selv blevet opdateret 19 gange.
 

3: Tjek stjerner og aktive installationer

Netop fordi plugins kan laves af enhver, der kan kode, er det en god idé at se, hvad andre WordPress-brugere mener om det plugin, man overvejer at installere. Her er der tre ting at have in mente: Antallet af stjerner, anmeldelser og aktive installationer. I dette tilfælde har både Yoast SEO og Pods SEO fem ud af fem stjerner, men det er ikke nødvendigvis retvisende.

Fx kan man se, at Pods SEO kun har én anmeldelse, hvorimod Yoast SEO har 17.943 anmeldelser. Derudover er det også vigtigt at se på, hvor mange aktive installationer af plugin’et, der er – altså hvor mange, der faktisk bruger plugin’et lige nu. Pods SEO har 800+ aktive installationer. Det lyder måske af mange, men det er det ikke sammenlignet med Yoast SEO, der over en million aktive installationer.

4: Prøv det af på et test-site

Selv når du har tjekket kompatibilitet, hvornår plugin’et senest er opdateret og vurderet både stjerner, anmeldelser og aktive installationer, og det hele ser godt ud, er det ikke sikkert, at plugin’et fungerer på dit site. Det kan der være flere grunde til.

Måske har du valgt et tema, som plugin’et ikke kan samarbejde med, eller måske har du et andet plugin installeret, som det ikke kan samarbejde med. Og hvis du installerer et plugin, som konflikter med noget på dit site, kan det ændre nogle ting på sitet, du måske ikke bryder dig om.

Derfor er det en god idé at lave et subdomæne. Hvis du har købt et domæne hos webhoteller som fx UnoEuro eller One.com, så har du mulighed for gratis at lave et subdomæne. Hvis din hjemmeside hedder www.eksempel.dk, kan du lave et subdomæne, som fx hedder test.eksempel.dk. Du kan lave det som en duplikation af din hjemmeside og på testsiden prøve plugin’et af. På den måde risikerer du ikke at ødelægge noget på dit site, som du måske ikke kan finde ud af at reparere igen.


5: Husk at deaktivere

Når man er i gang med at finde det rette plugin til sit site, kan man hurtigt få installeret en masse plugins, man har prøvet af, men besluttet ikke at bruge alligevel. Her er det vigtigt, at du husker at deaktivere de plugins, du ikke vil bruge.

To plugins, der tilbyder den samme funktionalitet, som fx søgemaskineoptimering, kan ikke fungere samtidigt. Så hvis du har installeret og aktiveret Pods SEO, skal du huske at deaktivere det, før du prøver Yoast SEO. Derudover er det smart kun at have de plugins installeret, som man faktisk bruger. Så når du har konstateret, at du ikke vil bruge et plugin, er det en god idé både at deaktivere og slette det.

 

 




authorIcon Af Softworld-DK

Softblog drives af Softworld, der er et internationalt træningscenter med fokus på digital visuel kommunikation. Siden 1995 har vi hjulpet kreative talenter med at tilegne sig kompetencer til at trives i en kompleks og konkurrencepræget branche i konstant forandring. Vores dygtige skribenter har en bred og dybdegående teknisk og kreativ erfaring, så du er sikker på at få indholdsrige indlæg fra eksperter med fingeren på pulsen og samlet ét sted.